TNT lanceert eerste lijndienst tussen Chongqing en Europa

Nieuwe vliegverbinding voorziet in toenemende vraag van hightechklanten in het westen van China

Amsterdam – TNT Express maakt vandaag bekend een rechtstreekse lijndienst te starten tussen Chongqing, een snelgroeiend productiecentrum voor de hightechindustrie in het westen van China, en Europa. In een eerste fase zal de verbinding bestaan uit drie wekelijkse vluchten per B747 via de hub van TNT in Luik. TNT is het eerste expressbedrijf dat eigen vrachtvluchten verzorgt tussen Europa en Chongqing. De onderneming wil hiermee voorzien in de toenemende vraag vanuit de hightechindustrie in deze regio.

De “Western China Development Strategy” van de Chinese regering heeft in de regio Chongqing tot een sterke economische ontwikkeling geleid. In de eerste acht maanden van 2010 steeg de export vanuit Chongqing met maar liefst 62,1% tot 4,2 miljard dollar. Het BBP van de stad steeg in de eerste helft van 2010 met 17,6% tot 54,51 miljard dollar. De groeiende nijverheid en handel in Chongqing, die grotendeels wordt gestuwd door bedrijven in de hightechsector, biedt enorme marktkansen voor TNT.

“Chongqing heeft zich ontwikkeld tot een belangrijk productiecentrum voor de hightechindustrie in het westen van China. We zijn blij te kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van de hightechsector in deze regio door als eerste internationale leveringsdiensten aan te bieden tussen Chongqing en Europa,” aldus Michael Drake, Regional Managing Director, TNT North Asia. “Als eerste aanbieder van een speciale vrachtvervoersverbinding met Chongqing bevinden wij ons in een uitstekende positie om te profiteren van de toenemende marktkansen in de relatie tussen westelijk China en Europa, door onze klanten te verzekeren van de snelste, meest consistente en betrouwbare expressdiensten.”

“China is voor TNT wereldwijd een cruciale strategische markt,” stelt Michael Drake. “De bundeling van onze krachten en capaciteiten in internationale expressdiensten en binnenlandse wegvervoersdiensten biedt ons de unieke gelegenheid onze klanten te voorzien van een geïntegreerde leveringsdienst die inspeelt op zowel de groeiende export als de toenemende binnenlandse vraag in China, inclusief het westelijke deel van dit land.”

Sinds september 2010 heeft TNT het aantal vluchten op Shanghai en Hong Kong verhoogd naar respectievelijk zeven en zes per week. Daarnaast werkt TNT aan de versterking van haar diensten voor vervoer over de weg in China, en in het bijzonder aan haar binnenlandse distributienetwerk voor levering op een specifieke dag.

In geval van enige discrepantie tussen dit persbericht en de originele Engelstalige versie van dit persbericht prevaleert de Engelstalige versie.