Encouraging Q2 results PostNL

Onderliggend cash bedrijfsresultaat naar verwachting in bovenste helft van aangegeven bandbreedte

Volledig persbericht pdf [653 kB]

Highlights 2e kwartaal

• Aandeel zelfstandige onderneming PostNL N.V. verhandeld vanaf 26 mei 2011; juridische afsplitsing Express-activiteiten per 31 mei 2011
  • Belang van 29,9% in TNT Express in eerste instantie opgenomen voor €1.583 miljoen; waardevermindering van €397 miljoen (zoals voorgeschreven door verslagleggingregels)
  • Onderliggende omzet gestegen met 4,1% tot €1.033 miljoen
  • Onderliggend cash bedrijfsresultaat van €25 miljoen
  • Netto schuldpositie €925 miljoen per 2 juli 2011
  • Interimdividend 2011 van €0,214 per aandeel (waarvan €0,017 in verband met het te ontvangen dividend uit het belang in TNT Express) naar keuze van de aandeelhouder in contanten of in aandelen

Toelichting van de CEO

Harry Koorstra, CEO van PostNL, licht toe: “Er is een positieve ontwikkeling van alle belangrijke parameters: de volumes geadresseerde post hebben zich in lijn met onze verwachtingen ontwikkeld, het consolidatieproces in de Nederlandse markt gaat door en de Ondernemingskamer heeft alle eisen van de Ondernemingsraad met betrekking tot de reorganisaties verworpen, waardoor wij verder kunnen gaan met de implementatie van onze Masterplannen. Parcels komt haar beloften na en de prestaties van International zijn verder verbeterd, met Duitsland op koers om winstgevend te worden mede dankzij een positieve uitspraak in onze Duitse rechtszaak.

Kijkend naar onze prestaties over de eerste twee kwartalen van het jaar kan ik met genoegen vaststellen dat we goed op weg zijn naar de bovenste helft van de door ons afgegeven bandbreedte.

Daarnaast maken we vandaag ons eerste interimdividend bekend. Dit bedraagt €75 miljoen plus de €6,5 miljoen die wij ontvangen van TNT Express N.V.”

Samenvatting vooruitzichten 2011

PostNL verwacht dat het onderliggende cash bedrijfsresultaat zal uitkomen in de bovenste helft van de door ons aangegeven bandbreedte van €130-170 miljoen in 2011. Als gevolg van de aanhoudende substitutie en concurrentie in dit tweede jaar sinds de volledige liberalisatie van de postmarkt zal de daling van de volumes geadresseerde post in Nederland naar verwachting 8-10% bedragen in 2011. De beoogde Masterplan-besparingen voor dit jaar bedragen €50-60 miljoen.