Een derde Nederlanders gelukkigst tijdens kerstfeest

Fysieke kaart versterkt kerstgevoel

Den Haag – Een derde van de Nederlanders is tijdens kerst gelukkiger dan de rest van het jaar, blijkt uit onderzoek van PostNL. Nu Sinterklaas het land heeft verlaten, stort Nederland zich massaal op de voorbereidingen voor de kerst. Van het versieren van het huis tot de lichtjes in de stad en het vieren van de kerstdagen met familie en vrienden: Nederland kijkt uit naar het kerstfeest. PostNL deed onderzoek naar het kerstgevoel en de voorbereidingen in aanloop naar de voor hen drukste periode van het jaar, waarin 160 tot 170 miljoen kerstkaarten worden verstuurd.

Nederland blijkt traditioneel ingesteld op het gebied van kerstkaarten: 8 op de 10 Nederlanders versturen een kerstkaart, waarbij een meerderheid de voorkeur geeft aan de fysieke kaart. Gemiddeld versturen Nederlanders 36 kerstkaarten en ontvangen er 32, waarbij familie, vrienden en kennissen de gelukkige ontvangers zijn, maar ook buren (62%) en collega’s (47%) worden niet vergeten. 6% van de respondenten geeft aan ook een kerstkaart te sturen naar ex-geliefden.
 

Voorbereidingen starten na Sinterklaas

De voorbereidingen voor kerst, van het optuigen van de kerstboom tot kopen van cadeaus voor familie en vrienden, beginnen voor het overgrote deel van de Nederlanders (62%) in de week na Sinterklaas. Alleenstaanden en mannen vormen de uitzondering op de regel: méér dan de rest van Nederland weten zij nog niet wanneer zij met de voorbereidingen beginnen.
 

Social media minder gebruikt tijdens feestdagen

Het versieren van het huis (39%), optuigen van de kerstboom (36%) en het uitzoeken van cadeautjes worden door de meeste Nederlanders gezien als het leukste aan de kerstvoorbereidingen. Ook de lichtjes in de stad (40%), de kerstsfeer op televisie en in films (20%) zorgen voor dat echte kerstgevoel bij Nederlanders. Alhoewel Hyves, Facebook en Twitter populair zijn om kerstwensen over te brengen, maakt een groot deel van de Nederlanders hier minder gebruik van tijdens de feestdagen. Een deel van de respondenten laat het gebruik van social media zelfs helemaal achterwege.
 

Kerstwensen

Met 160 tot 170 miljoen kerstkaarten per jaar is PostNL de grootste kerstwensenbezorger van Nederland. Dit jaar draagt PostNL bij aan het kerstgevoel door de kerstwensenboom te introduceren. De fysieke boom trekt deze week langs Nederlandse steden en wordt aangevuld met een online kerstwensenboom. Vanaf 12 december kunnen consumenten ook online hun kerstwensen insturen via www.postnl.nl/kerstwens. De leukste, meest bijzondere en mooiste kerstwensen laat PostNL in vervulling gaan.
 

Over het onderzoek

Het online onderzoek naar Nederlanders en hun kerstgevoel- en voorbereidingen is uitgevoerd door onderzoeksbureau ISIZ en Stadspeil, in opdracht van PostNL, door middel van een representatieve steekproef onder 1.051 respondenten. Het veldwerk vond in november 2011 plaats.