TNT verkoopt postactiviteiten in België en ongeadresseerde postactiviteiten in Italië aan management en NPM Capital N.V.

Amsterdam – TNT heeft in het kader van zijn “Vision 2015”-strategie eerder bekendgemaakt om de Europese postactiviteiten voortaan te concentreren op geadresseerde post in de landen waar TNT Post een sterke marktpositie inneemt: Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Italië. In andere landen ligt de focus op waarderealisatie via partnerschappen of verkoop. TNT maakt vandaag bekend een overeenkomst ondertekend te hebben voor de verkoop van de postactiviteiten in België, De Belgische Distributiedienst, en de ongeadresseerde postactiviteiten in Italië, RSM Italia, aan het management en NPM Capital N.V. NPM Capital, een vooraanstaande private investeringsmaatschappij in de Benelux, zal zorgen voor de financiering. De activiteiten blijven onder leiding van het huidige management.

De Belgische Distributiedienst heeft een leidende marktpositie op de ongeadresseerde postmarkt in België, waar het bedrijf ongeadresseerde post en dagbladen bestelt en diensten biedt op het gebied van databasemanagement. De omzet van de Belgische Distributiedienst bedroeg in 2009 € 100 miljoen. De pakketactiviteiten van TNT Post Pakketservice in België zijn niet inbegrepen in de verkoop.
 
RSM Italia behaalde een omzet van € 38 miljoen in 2009. TNT Post Italië zal zijn geadresseerde post- en postkameractiviteiten voortzetten.
 
De verkoop van de Belgische Distributiedienst en RSM Italia is onder voorbehoud van goedkeuring door de nationale mededingingsautoriteiten in België en Italië. De transactie zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2011 worden afgerond. De Europese Ondernemingsraad heeft een positief advies uitgebracht.
 
In geval van enige discrepantie tussen dit persbericht en de originele Engelstalige versie van dit persbericht prevaleert de Engelstalige versie.