Einde negatieve prijsspiraal Duitse postmarkt

Den Haag / Ratingen – De Duitse hogere administratieve rechtbank (Oberverwaltungsgericht) heeft gisteren het besluit van de postregelgever (Bundesnetzagentur) in de zaak tegen Deutsche Post en First Mail bevestigd. Deutsche Post dient nu met onmiddellijke ingang haar concurrentiebelemmerende gedrag via haar budgetdochter First Mail te staken. Deze uitkomst brengt een einde aan de destructieve negatieve prijsspiraal en is een belangrijke stap naar het break-even point van TNT Post Duitsland in 2013.

De Bundesnetzagentur had in haar besluit geoordeeld dat de door First Mail in rekening gebrachte tarieven onder de kostprijs lagen, ten doel hadden concurrentie onmogelijk te maken en de zakelijke kansen van concurrenten onrechtmatig te verstoren. Dit betekent dat Deutsche Post de door de Bundesnetzagentur gestelde minimumprijs noch rechtstreeks noch via dochtermaatschappijen mag onderbieden.

Harry Koorstra, CEO van PostNL, reageert als volgt: “TNT Post Duitsland wil als belangrijkste concurrent van het nationale postbedrijf een leidende rol spelen in de ontwikkeling van de Duitse markt voor zakelijke post. Vrije en eerlijke concurrentie is een noodzakelijke voorwaarde voor deze ontwikkeling.”

In geval van enige discrepantie tussen dit persbericht en de originele Engelstalige versie van dit persbericht prevaleert de Engelstalige versie.