Sociale functie winkel in de buurt anno 2011

Behoefte aan winkel in de buurt hoog ondanks opkomst online shoppen

Ondanks de stijgende populariteit van internetshoppen vindt 98% van de Nederlanders het bestaan van winkels in de nabije woonomgeving nog steeds belangrijk. Bijna iedereen bezoekt minstens één keer per week een winkel in de buurt. Een kwart komt er zelfs dagelijks. Het feit dat de winkel dichtbij is wordt als voornaamste reden voor het aantal bezoeken aangeduid (56%). PostNL deed onderzoek naar de sociale functie van een winkel in de buurt in aanloop naar de opening van het 2.600ste Postkantoor. Het postbedrijf, met het grootste retailnetwerk van Nederland, laat hiermee zien dat mensen letterlijk om de hoek nog steeds persoonlijk geholpen worden. Voor bijna een kwart van de respondenten is het sociale contact de belangrijkste reden om de winkel om de hoek te blijven bezoeken.

Vooral voor het doen van dagelijkse boodschappen, geeft de Nederlander nog altijd de voorkeur aan het bezoeken van de supermarkt of de speciaalzaak. Het bekijken van het assortiment (62%), evenals de spullen kunnen aanraken (55%) en de sfeer (22%) zijn hierbij ook bepalend.

Het onderzoek naar de maatschappelijke en sociale relevantie van de winkel in de buurt is uitgevoerd door ISIZ en Stadspeil door middel van een representatieve steekproef onder 1.298 respondenten, met een verdeling man/vrouw van 50/50.

Mannen praten over het nieuws, vrouwen over het weer

Het assortiment (43%), het nieuws (26%) en het weer (25%) zijn de meest besproken onderwerpen met de winkelier in de buurt. Er wordt dus over koetjes en kalfjes gesproken. Mannen praten vaker over het nieuws, vrouwen vaker over het weer. Inwoners uit het zuiden maken het vaakst een praatje met de winkelier.

Mannen ergeren zich het meest aan lange wachttijden

De helft van de Nederlanders heeft bepaalde ergernissen als het om de winkel in de buurt gaat. Zo vindt een meerderheid van de bevolking dat de dichtstbijzijnde winkels ruimere openingstijden moeten hanteren. De meest gehoorde klacht is de lange wachttijden. Mannen en bewoners van de drie grootste steden, evenals inwoners uit het oosten van het land ergeren zich hier het meest aan. Met meer postverkooppunten speelt PostNL hierop in en worden wachttijden korter. Ook worden openingstijden verruimd door de komst van meer Postkantoren in supermarkten. Over het algemeen staat de Nederlander echter positief tegenover de winkel om de hoek. Bijna de helft (49%) heeft niets te klagen.

Behoefte bij Randstedelingen het grootst

Inwoners van de drie grootste steden, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag bezoeken winkels in de nabije omgeving het vaakst (36% dagelijks) en hechten er het meest belang aan. Bewoners van de drie zuidelijkste provincies (Zeeland, Brabant en Limburg) leggen het minst vaak bezoeken aan de winkel in de buurt af (17% dagelijks).

“Dit onderzoek sluit goed aan bij de bevindingen van het buurtwinkelproject van de Universiteit van Amsterdam. De winkel in de buurt heeft een belangrijke sociale functie waar onderlinge contacten versterkt kunnen worden. Juist bij de dagelijkse boodschappen. Daarnaast verbaast het mij niet dat vooral in de drie grootste steden van Nederland, de behoefte aan de winkel in de buurt het grootst is. De grote stad blijft natuurlijk erg anoniem waardoor het buurtgevoel in de nabije omgeving extra belangrijk wordt”, aldus socioloog dr. Carolien Bouw van de faculteit sociologie aan de Universiteit van Amsterdam.

Overige feiten en wetenswaardigheden over het winkelgedrag en het Postkantoor:

• Onderweg naar de winkel in de omgeving komt bijna een kwart van de Nederlanders (22%) vaak bekenden tegen.
  • De meeste Nederlanders (72%) vinden het handig om meerdere zaken en boodschappen in één winkel te kunnen afhandelen. Driekwart van de Nederlanders vindt het belangrijk dat het dichtstbijzijnde Postkantoor binnen een straal van 3 kilometer staat.
  • De meeste Nederlanders (63%) vinden het van toegevoegde waarde als er een Postkantoor in een supermarkt zit.
  • 60% vindt de sfeer in het Postkantoor goed.
  • Online aankopen worden vaak bij het Postkantoor opgehaald. Bijna de helft van de Nederlanders (58%) bezoekt het Postkantoor om pakketjes op te halen.

Het Postkantoor steeds dichterbij

PostNL deed onderzoek naar de maatschappelijke en sociale functie van de winkel in de buurt in de aanloop naar de opening van haar 2600ste Postkantoor. Uit eerdere cijfers van het postbedrijf blijkt dat het grootste deel van de Nederlanders liever online shopt dan dat ze door de grote winkelstraten struinen. Echter, voor de dagelijkse boodschappen blijft het bezoeken van de supermarkt of speciaalzaak favoriet. In haar streven klanten optimaal te bedienen is PostNL 8 jaar geleden begonnen met het openen van Postkantoren in winkels. Hiermee kunnen klanten hun postzaken en boodschappen combineren. Wachtrijen worden hierdoor bijvoorbeeld een stuk korter. Op donderdag 3 november wordt om 14:00 de 2600ste vestiging in een supermarkt op de Voorstraat 61-A te Utrecht geopend. Hiermee onderstreept het postbedrijf, met het grootste retailnetwerk van Nederland, steeds dichterbij de consument te staan en tevens goed bereikbaar te zijn. Consumenten kunnen via de interactieve website www.postnl.nl/2600 tevens uitzoeken hoe ver zij van hun dichtstbijzijnde Postkantoor verwijderd zijn.

2011-10-31 2600th Post Office