Online Sinterklaasaankopen stijgen ondanks recessie

42% extra omzet bij webwinkels door online Sinterklaasaankopen

Den Haag / Ede – De aanhoudende crisis heeft weinig invloed op de online Sinterklaasaankopen. Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van Thuiswinkel.org, PostNL en Blauw Research over Sinterklaasaankopen. Online retailers verwachten dit jaar een weekomzet van €128 miljoen, dat is €38 miljoen (42%) meer dan in de periode vóór Sinterklaas. Daarnaast zijn 41% meer pakketten ontvangen tijdens de Sinterklaasperiode.

Nederlandse webwinkels lijken te profiteren van het vertrouwen van consumenten in webwinkelen. Online retailers verwachten dit jaar duidelijk meer omzet te behalen in de maand voor Sinterklaas dan in 2011, toen webwinkels 36% extra omzet verwachtten. Dit terwijl 27% van de Nederlandse consumenten aangeeft dit jaar minder aankopen te doen dan de vorige Sinterklaas en 25% van de ondervraagden zelfs zegt dit jaar helemaal geen Sintaankopen te doen.

Ed Nijpels, voorzitter Thuiswinkel.org:
"Het is opvallend dat de Sint ondanks de aanhoudende crisis zo nadrukkelijk zijn weg in webwinkels heeft gevonden, zelfs nog meer dan vorig jaar. Webwinkels doen het erg goed tijdens de Sinterklaasperiode. De Sint kan bij webwinkels 24 uur per dag bestellen, wat het hem erg gemakkelijk maakt de hele nacht door te werken. Ook spreken de vele acties van webwinkels de Sint juist tijdens deze barre economische tijden erg aan. Deze voordelen dragen onder andere bij aan de extra online bestedingen tijdens de Sinterklaasperiode."

Gemak meest belangrijk

Belangrijkste redenen om in de Sinterklaasperiode aankopen online te doen, zijn de tijdsbesparing die het oplevert (37%), de mogelijkheid om 24/7 aankopen te doen (37%) en het prijsniveau van de producten op internet (31%). Het vermijden van de drukte in de stad en vanuit huis Sinterklaasaankopen kunnen doen is met gemiddeld 25% ook een belangrijke reden om het internet op te zoeken. Bovendien dragen het bestellen via de tablet en mobile en de snelle levering ook bij aan de verdere groei van de markt voor online feestverkopen.

"Je ziet dat tijd en geld juist in deze drukke en dure tijden belangrijkere redenen zijn om aankopen online te doen. Nog meer dan in de rest van het jaar”, aldus Gerrit Mastenbroek, directeur PostNL Pakketten. “Daarnaast zien we in deze Sinterklaasperiode een sterke groei van het pakkettenvolume met 41%, dat rijmt met de extra omzet bij webwinkels. Dit betekent dat de Nederlandse consument steeds meer vertrouwd raakt met de gemakken van online bestellen en ontvangen. Wij zijn voortdurend in ontwikkeling om de consument nog beter te bedienen en online winkelen te vergemakkelijken."

Tablet bovenaan online verlanglijstje

Hoewel de Sinterklaasaankopen per saldo nog altijd meer in de traditionele winkels dan online gedaan worden, is er een duidelijke verschuiving zichtbaar naar online aankopen. 32% van de Nederlanders koopt in 2012 de Sinterklaascadeaus meer in online winkels dan vorig jaar. De online Sinterklaasaankopen worden met name gedaan in de laatste twee weekenden vóór 5 december. Net als andere jaren koopt de online goedheiligman vooral consumenten elektronica en speelgoed. Dit jaar zijn vooral de tablet en smartphone geliefde cadeaus in zowel het duurdere als het goedkopere segment. Daarnaast doen traditioneel speelgoed en games het erg goed. De volgende producten zijn populaire Sinterklaascadeaus:
  • Tablets (Apple & Android)
  • LEGO Star Wars en LEGO Friends
  • Skylanders game en losse figuren
  • Playmobile
  • Smartphone: Samsung Galaxy SIII
  • Monopoly Millionaire
  • PS3 game: FIFA 13

Over het onderzoek

Het onderzoek over de omzet van webwinkels en het type online aangekochte producten is uitgevoerd door onderzoeksbureau Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org onder de meer dan 1.700 leden van de belangenvereniging. Bij het onderzoek zijn leveranciers van diensten, zoals aanbieders van verzekeringen, reizen, tickets en food buiten beschouwing gelaten. Het onderzoek naar het consumentengedrag rondom Sinterklaasaankopen is uitgevoerd door PanelWizard Direct in opdracht van PostNL. Tenslotte zijn de data over pakkettenvolumes in de Sinterklaasperiode afkomstig van PostNL zelf.

Vervolgonderzoek Blauw Research

Eind december verricht Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org aanvullend onderzoek naar de extra verkopen in de feestweken voor Kerstmis. De resultaten hiervan worden eind december gepubliceerd.

Over Thuiswinkel.org

Thuiswinkel.org is dé belangenvereniging voor webwinkels in Nederland en geeft het keurmerk Thuiswinkel Waarborg uit. Dit is het kwaliteitskeurmerk voor webwinkels en consumenten: online kopen bij betrouwbare webwinkels. Daarnaast is Thuiswinkel.org de kennis-, informatie- en netwerkplek voor online winkels en partners.

Alle leden van Thuiswinkel.org onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de Algemene Voorwaarden Thuiswinkel, die overeengekomen zijn met de Consumentenbond, onder auspiciën van de Sociaal Economische Raad (SER). Voor consumenten betekent dit dat de aangesloten leden zich houden aan alle relevante wet- en regelgeving voor verkoop op afstand.

Thuiswinkel.org heeft als doel door middel van haar activiteiten het vertrouwen in online verkoop te bevorderen. Door middel van congressen, workshops, kennissessies, onderzoeken, webinars, round tables en andere activiteiten draagt Thuiswinkel.org bij aan de professionalisering van de branche. De vereniging telt inmiddels meer dan 1700 leden en fungeert als spreekbuis voor de leden.

Wetgeving op het gebied van e-commerce wordt voor een belangrijk deel bepaald in de Europese Unie. Thuiswinkel.org participeert daarom als een van de initiatiefnemende partijen in Ecommerce Europe, de Europese koepelorganisatie voor webwinkels.

Over Blauw Research

Blauw Research bv is één van de toonaangevende full service onderzoekbureaus van Nederland. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Blauw werkt voor (internationale) klanten in diverse branches – onder andere. Public, FMCG, Telecom, Finance, Energie - en is actief in diverse werkvelden zoals Marketing, Media, Communicatie, Sponsoring, Customer Relations en Pricing. In 2009 heeft Blauw de MOAward ontvangen voor marktonderzoeksbureau van het jaar. Voor meer informatie zie ook www.blauw.com