PostNL helpt mkb-ers met sneller innen van facturen

Ondernemers lopen op jaarbasis 1 miljard euro mis door oninbare facturen

Den Haag – PostNL helpt het MKB met het sneller innen van facturen. Hiervoor introduceert PostNL een gratis, online hulpmiddel dat ondernemers helpt bij het eerder betaald krijgen van facturen. Steeds meer ondernemers worstelen met het innen van facturen. Jaarlijks lopen zij minstens een miljard euro mis door oninbare facturen. Eén op de vier faillissementen in Nederland heeft oninbare facturen als belangrijkste oorzaak. Daarnaast heeft 60% van de mkb-ers last van klanten die niet of te laat betalen.

Cashflow berekenen

De cashflow tool, www.postnl.nl/cashflow, is een eenvoudig hulpmiddel voor ondernemers waarin zij de jaaromzet, betaaltermijn en de gemiddelde betalingsduur van facturen kunnen invullen. De tool laat vervolgens zien hoeveel dagen een ondernemer op betaling van zijn facturen moet wachten en wat het financiële voordeel is als rekeningen sneller worden betaald. Per e-mail ontvangt de mkb-er advies van PostNL, bijvoorbeeld het sneller versturen van facturen, het eerder aanmanen, het hanteren van een kortere betaaltermijn, maar ook het vooraf uitvoeren van een creditcheck.

Carlos Mendes Aguiar, directeur Zakelijke Markt van PostNL: "De cashflow tool helpt ondernemers om het incassoproces inzichtelijk te maken. Vaak zijn een aantal eenvoudig door te voeren aanpassingen al voldoende om goede resultaten te behalen en liquide middelen vrij te maken". PostNL is actief in de complete factuurketen van en helpt de ondernemer om het factureren beter te regelen. Van het printen en verzenden van facturen tot aan het incasseren van niet betaalde facturen.