Postzegelvellen Mooi Nederland in het teken van de historische buitenplaats

Den Haag – PostNL presenteert vandaag twee postzegelvellen die in het teken staan van de historische buitenplaats. 2012 is het Jaar van de Historische Buitenplaats. PostNL vraagt met de postzegeluitgifte van Mooi Nederland Mattenburgh en Amstenrade aandacht voor dit prachtige culturele erfgoed. Deze monumentale huizen met omliggende tuinen of parken werden tussen de 17e en 19e eeuw aangelegd door rijke stedelingen in het omringende buitengebied.

Mattemburgh

Het postzegelvel Historische Buitenplaats Mattemburgh wordt gedomineerd door twee even grote vierkante kleurenfoto’s. De linkerfoto is van het hoofdgebouw op Mattemburgh, het grote landhuis in neoclassicistische stijl, met op de voorgrond een beeld dat David voorstelt. De rechterfoto is van de oranjerie waar vroeger 's winters de kuipplanten konden overleven.

Amstenrade

Het postzegelvel Historische Buitenplaats Amstenrade wordt gedomineerd door twee even grote vierkante kleurenfoto's. De linkerfoto is van de zijvleugel van het bakstenen hoofdgebouw, genomen vanaf de parkzijde, waardoor de hoektoren goed in beeld komt. De rechterfoto is van de Chinese slaapkamer, die zijn naam dankt aan het beschilderde behang met Chinese taferelen.

In Nederland zijn er nog zo'n 600 buitenplaatsen over. Dat is een kleine 10 procent van de meer dan 6000 die er ooit waren. De uitgiften van de postzegelvellen Mooi Nederland met thema Buitenplaatsen is een initiatief van PostNL, in nauwe samenwerking met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en de Stichting Themajaar Historische Buitenplaatsen 2012. De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed stelt zich ten doel het beschermen en behouden van monumentale, archeologische of cultuurlandschappelijke waarden van nationaal of internationaal belang.

De postzegels zijn voorzien van een Chameleon-code. Deze code kan worden gelezen met een smartphone met de Chameleon eXplorer app, bekend van onder andere de Golden Earring postzegel. Na het lezen van de code toont de smartphone meer informatie over de historische buitenplaatsen in kwestie. De app kan worden gedownload via http://www.postnl.nl/voorthuis/klantenservice/app/.

De postzegels zijn, zolang de voorraad strekt, verkrijgbaar bij de Collect Club in Groningen, via de Onlinewinkel op www.collectclub.nl. De geldigheidstermijn is onbepaald. Het velletje Amstenrade bij verkooppunten in de gemeente Schinnen en het velletje Mattemburgh bij verkooppunten in de gemeente Woensdrecht.