PostNL vraagt vergoeding nettokosten aan

Den Haag – PostNL heeft bij toezichthouder OPTA een aanvraag ingediend tot vergoeding van de nettokosten van de universele postdienst (UPD) over 2011. Het gaat onder andere om kosten die PostNL maakt om te voldoen aan de wettelijke verplichting voor een zesdaagse bezorging, het aanhouden van 19.000 brievenbussen en een uitgebreid netwerk van postkantoren.

De Postrichtlijn en de Postwet 2009 voorzien in een regeling tot vergoeding van de nettokosten van de UPD. Nettokosten worden veroorzaakt door de verplichting de diensten onder de UPD te leveren. PostNL berekent deze nettokosten op €107 tot €125 miljoen. De nettokosten van de UPD stijgen door teruglopende volumes, terwijl het wettelijk verplichte servicekader zoals hierboven aangegeven gelijk blijft.
 
De OPTA zal de aanvraag van PostNL beoordelen. Na vaststelling van de nettokosten moeten de kosten worden verdeeld over de postbedrijven in Nederland. PostNL, als aanbieder van postdiensten die ook buiten de UPD vallen, is daar één van.
 
De aanvraag is gebaseerd op de 2011 resultaten van PostNL. PostNL ziet geen aanleiding om op basis van deze aanvraag zijn verwachte resultaten aan te passen.