PostNL neemt Nederlandse en Belgische trans-o-flex activiteiten over van Oostenrijkse Post

Den Haag / Wenen – PostNL Pakketten is overeengekomen de Nederlandse en Belgische activiteiten van trans-o-flex Group, een dochteronderneming van Austrian Post, over te nemen. Met deze acquisitie krijgt PostNL Pakketten onmiddellijk een sterke positie op de Belgische business-to-business (B2B) markt en versterkt de onderneming haar positie op de Nederlandse markt voor multicolli-zendingen, zoals bij voorbeeld zendingen op pallets. De partijen zijn overeengekomen geen financiële details over de transactie bekend te maken,

• PostNL Pakketten verwerft een sterke positie op de B2B-markt in Nederland en België
  • Austrian Post verkrijgt een duurzame oplossing via dit nieuwe logistieke partnerschap in de Benelux
De overname past in de strategie van PostNL Pakketten, die gericht is op versterking van de marktpositie voor geconsolideerde pakketten in de Benelux. trans-o-flex België biedt PostNL Pakketten een stevige voet aan de grond op de Belgische B2B-markt, met een vooraanstaande aanwezigheid in de verticale markt voor farmaceutische producten. De Nederlandse trans-o-flex activiteiten betekenen extra volumes pakketten en pallets die in het bestaande netwerk van PostNL Pakketten passen en commerciële competenties toevoegen in de verticale markten voor farmaceutische producten en consumentenelektronica.

Klanten van de dochteronderneming Austrian Post trans-o-flex in Duitsland zullen profiteren van het nieuwe partnerschap in de Benelux-landen doordat hiermee een duurzame en sterke logistieke oplossing wordt gecreëerd op basis van de kerncompetenties van beide bedrijven.

Met deze transactie verwerft PostNL bovendien een belang van 7,2% in het EURODIS-netwerk. Het EURODIS-netwerk biedt een sterk netwerk van partners voor B2B-zendingen naar 34 Europese landen, met uniforme processen en een actief kwaliteitsbeheer.

Herna Verhagen, lid van de Raad van Bestuur van PostNL, zegt: “We zijn blij met de bekendmaking van deze overname. Hiermee verkrijgen we een directe aanwezigheid op de Belgische business-to-business markt. Onze bestaande B2B-activiteiten in Nederland worden met deze transactie in één klap uitgebreid met bijna 50% extra capaciteit voor multicolli-zendingen op pallets. De ontwikkeling van ons netwerk met B2B-capaciteiten stelt ons in staat te voldoen aan de steeds grotere vraag van zakelijke klanten, en tegelijkertijd kostensynergie te realiseren via de integratie van onze 2C- en 2B-netwerken."

Peter Umundum, lid van de Raad van Bestuur van Austrian Post en verantwoordelijk voor de divisie Pakketten & Logistiek, verklaarde: “We zijn blij in PostNL een sterke partner te hebben gevonden voor de Benelux-regio. Deze structurele heroriëntatie is een win-win situatie. We kunnen hiermee onze klanten in Duitsland en Oostenrijk een uitstekende logistieke oplossing bieden voor België en Nederland. Bovendien verwachten we een versterking van het EURODIS-netwerk.”

Vorig jaar realiseerden trans-o-flex Nederland en België samen een omzet van circa EUR 50 miljoen. De onderneming heeft ruim 14 miljoen pakketten en 550.000 pallets vervoerd. Het netwerk bestaat uit negen depots en biedt werk aan ruim 250 mensen.