PostNL breidt consumentenvoorlichting uit

Den Haag – PostNL gaat de Nederlandse consument actiever en beter voorlichten over veranderingen in de bezorging van briefpost. Alle Nederlandse huishoudens ontvangen deze week een extra editie van het blad ‘Er is post’, waarin deze veranderingen worden belicht. Daarnaast vermeldt PostNL op zijn website (www.postnl.nl) actief waar de bezorging van briefpost mogelijke vertraging oploopt.

De website van PostNL toont sinds kort een landkaart waarop te zien is in welk postcodegebied de post mogelijk is vertraagd. Ook is er actuele informatie te vinden over ondermeer klanttevredenheid en kwaliteitsinformatie met onderzoeksuitkomsten over post die op tijd en op het juiste adres wordt bezorgd.

Klanten kunnen via www.postnl.nl ook op een makkelijker toegankelijke wijze hun klacht, vraag of mededeling kwijt aan PostNL, waarmee onnodig zoekwerk op de website voor de klant wordt voorkomen. Op het moment dat de reorganisatie weer van start gaat, informeert PostNL op regionaal en lokaal niveau consumenten via advertenties in huis-aan-huisbladen over mogelijke gevolgen van de veranderingen van de postbezorging in hun gebied.

PostNL benadrukt dat de bezorging van pakketten via een gescheiden pakketnetwerk plaatsvindt met eigen sorteer- en distributiecentra. Elk pakket krijgt een barcode waardoor het te volgen is via onze Track & Trace-website.

“Wij willen onze klanten graag op een open en consistente manier van informatie voorzien. Jammer genoeg verloopt natuurlijk niet alle postbezorging zonder fouten, dat ontkennen we niet en dat vinden we echt heel vervelend. We doen dagelijks onze uiterste best om die klachten op te lossen. Want we realiseren ons dat eerder behaalde hoge kwaliteitscijfers dan niet relevant zijn. Onze klant wil - terecht – begrijpen waarom juist zijn of haar post er niet op tijd is of niet op het juiste adres is bezorgd ”, aldus Kees Klink, directeur Klant- en Kwaliteitsmanagement van PostNL. “Ik acht het van groot belang dat ons bedrijf de klanten continu zo adequaat mogelijk maar ook op toegankelijke en hedendaagse wijze informeert over onze dagelijkse processen.”

Onderwerpen die in de speciale editie van ‘Er is post’ aan de orde komen zijn ondermeer het piekdal-model (de meeste post wordt bezorgd op dinsdag, donderdag en zaterdag), de speciale behandeling van medische en rouwpost, de reden waarom post en pakketten niet op hetzelfde moment worden bezorgd (gescheiden netwerken), het gebruik van juiste inwerpopening van de brievenbus en het tijdelijke uitstel van de reorganisatie.