PostNL Pakketten opent nieuw depot in Den Bosch

Depot biedt banen voor 250 mensen in de regio

Hoofddorp - PostNL Pakketten heeft een nieuw depot geopend in Den Bosch. Hiermee biedt PostNL Pakketten 250 arbeidsplaatsen in de regio, waarvan ruim 50 arbeidsplaatsen voor werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Den Bosch is het vierde depot dat is geopend als onderdeel van een nieuwe logistieke infrastructuur van de pakketorganisatie van PostNL.

Mede door de sterke groei van de e-commerce markt, is het pakketvolume de afgelopen jaren op jaarbasis flink gestegen. Als antwoord op de volumestijging en om tegelijkertijd de logistieke infrastructuur te moderniseren worden de 4 huidige sorteercentra en 37 distributiecentra vervangen door 18 depots waar zowel de sortering als de distributie plaatsvindt. De infrastructuur voor pakketten is separaat van dat voor brieven. De totale investering in de nieuwe logistieke infrastructuur bedraagt EUR 240 miljoen. In 2015 moeten alle nieuwe locaties in bedrijf zijn en beschikt PostNL over een schaalbaar logistiek netwerk met een capaciteit van 140 miljoen pakketten. De medewerkers van het huidige logistieke netwerk voor pakketten gaan over naar de nieuwe infrastructuur.

Eerder werden al nieuwe locaties in Utrecht, Elst en Waddinxveen geopend. De komende jaren opent PostNL pakketten nog 14 soortgelijke locaties verspreid over het land. Door de aanpassing van het proces kan het bedrijf beter aansluiten op de snel veranderende behoefte van zowel de ontvanger als de verzender. Verzenders willen verder groeien en ontvangers willen keuze in en controle over de bezorging van de door hun bestelde goederen. Er is in de nieuwe centra veel aandacht besteed aan het milieu met als resultaat een lagere CO2-uitstoot.

De Weener Groep, het werkbedrijf van de gemeente Den Bosch, bemant zes dagen per week de ochtendploeg met ongeveer 30 medewerkers uit een pool van 60 arbeidskrachten met een afstand tot de arbeidsmarkt. In de avond biedt het nieuwe depot werk voor 45 medewerkers uit de regio, waarbij we streven naar ruim 20 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daarnaast biedt het nieuwe depot werk voor ongeveer 15 administratieve medewerkers en gemiddeld zo’n 130 pakkettenchauffeurs.

Gerrit Mastenbroek, algemeen directeur van PostNL Pakketten, zegt: “We zijn erg blij ons vierde depot ‘nieuwe stijl’ te kunnen openen. We hebben de capaciteit van dit depot gewoonweg nodig om aan de alsmaar stijgende vraag naar pakketbezorging te kunnen voldoen en onze al goede kwaliteit nog verder te verbeteren. Vorig jaar plaatste de Nederlandse consumenten meer dan 77 miljoen bestellingen op het internet voor een totaal van bijna € 9 miljard. De nieuwe logistieke infrastructuur biedt ons en onze klanten vele voordelen op het gebied van tijd, kwaliteit en efficiency. Mede hierdoor kunnen onze klanten gebruik maken van Checkpay, PostNL Checkout en Pakjegemak die inspelen op urgente behoeftes van onze klanten. Op deze wijze kunnen we nog beter voldoen aan de wensen van onze klanten: vanavond besteld, morgen in huis.”