Versturen kerstkaart draagt bij aan werven klanten

Den Haag – Het versturen van kerstkaarten draagt in belangrijke mate bij aan de vergroting van de naamsbekendheid van zelfstandige ondernemers. Dat blijkt uit onderzoek van PostNL onder ZZP’ers, MKB’ers en Nederlandse consumenten. Volgens het onderzoek zorgt het versturen van een kerstkaart door een ondernemer er zelfs voor dat 1 op de 8 bedrijven of consumenten eerder voor deze ondernemer kiest.

Kleine zelfstandige ondernemers beschikken over het algemeen niet allemaal over de budgetten om kerstgeschenken aan hun relaties te sturen. Een kerstkaart is een goed en betaalbaar alternatief om rond de feestdagen toch attent te zijn. Uit het onderzoek blijkt dat door het versturen van een kerstkaart 50,4% van de klanten zich meer gewaardeerd voelt. Bovendien vindt een kwart van de ondervraagden dat de kerstkaart een persoonlijkere band creëert met de ondernemer.
 
Bijna de helft van de ontvangen kerstkaarten blijft gemiddeld drie weken op het bureau van de klant staan. Het versturen van een kerstkaart is daarmee dé manier om een voorkeurspositie te verkrijgen of te behouden.