'Ik mis je' meest gedeelde emotie op sociale media

PostNL volgt hoe Nederland zich voelt via website Uithethart.nu

Den Haag – Van alle emotie die we delen op Twitter komt ‘ik mis je’ het meeste voor. In maarliefst 13% van alle berichten delen we dat we iemand missen. Verder voelen we ons met name bedroefd, uitbundig en ellendig. Vanaf vrijdagmiddag kijken we uit naar het weekend. Zondagavond komen we in een mineurstemming en ’s nachts voelen we ons vooral bedroefd. Dit blijkt uit ruim 500.000 op emotie gebaseerde twitterberichten die 2 weken lang zijn verzameld en geanalyseerd op de website uithethart.nu van PostNL.

Twee weken geleden introduceerde PostNL de website Uithethart.nu: een uniek initiatief dat voor het eerst de stemming van Nederland toont. De website verzamelt alle op emotie gebaseerde twitterberichten en laat zo zien hoe Nederland zich nu voelt. De stemming wordt gemeten aan de hand van alle twitterberichten met een emotie, die ook te lezen zijn op de website.

Op vrijdag zijn we het meest uitbundig en tevreden

De afgelopen twee weken voelden we ons meestal ‘uitbundig’. Vooral in aanloop naar en tijdens het weekend voelen we ons steeds uitbundiger. Vrijdag is de dag waarop we het meest ‘tevreden’ zijn. Vrijdagmiddag worden we steeds uitbundiger met het weekend in aantocht. Uitbundige berichten gaan vaak over waar we zin in hebben: pepernoten, vakantie en kerst komen veelvuldig voorbij.

Maandag is de ellendigste dag

Vanaf zondagavond raken we langzaam collectief weer in mineur. Op zondagavond omvatten gemiddeld 40% van alle berichten de emotie ‘Ellendig’. Maandagochtend 8 oktober was het nog erger: 53% van alle berichten waren ‘Ellendig’. Het slechte weer van die ochtend zal daarbij zeker een rol gespeeld hebben. Maandag 8 oktober was in algemene zin de meest ellendige dag in de gemeten periode. Ruim 28% van alle berichten vielen in die categorie.

Droevigste moment van de dag is ‘s nachts

Ook ’s nachts wordt er nog volop getwitterd en veel van deze berichten bevatten een emotie. ’s Nachts voelt Nederland zich vooral ‘droevig. ‘We liggen wakker en delen via sociale media dat we niet kunnen slapen, dat we ziek zijn of iemand missen. Vooral het laatste blijkt iets te zijn dat we ’s nachts veelvuldig delen: meer dan de helft van alle droevige berichten gaan over iemand die we missen.
 
De website Uithethart.nu blijft een verzamelplaats van hoe Nederland zich voelt.