Verdubbeling bezoek buitenlandse webshops

Nederlandse consument doet online aankopen graag over de grens

Den Haag - Ten opzichte van 2011 blijkt het aantal consumenten dat producten aanschaft bij buitenlandse webshops te zijn verdubbeld. Deze opkomende vorm van online shoppen is vooral bij mensen uit de grote steden, mannen en jongeren populair. Dat blijkt uit onderzoek van PostNL. Belangrijkste redenen om over de grenzen te kijken bij online aankopen zijn voornamelijk het prijsverschil (69%), uitgebreider assortiment (46%) en de bijzondere producten die er aangeschaft kunnen worden (43%). PostNL doet het onderzoek naar shoppen anno 2012 naar aanleiding van de start van de Grabbeldagen, een landelijke actie om online shoppers te belonen en het gemak van webwinkelen te onderstrepen.

Uit het onderzoek blijkt verder dat de gemiddelde consument zich grotendeels online oriënteert, ook als zij tot een aankoop op de winkelvloer overgaan. Vooral elektronica (56%) en aankopen voor in en om het huis (44%) worden online veel bekeken en vergeleken. Het makkelijk kunnen bekijken en vergelijken van producten wordt door meer dan een kwart van de Nederlanders als één van de grootste voordelen van online shoppen gezien.

Ervaringen van gebruikers en social media steeds belangrijker

“We zien dat de voordelen van online shoppen steeds meer terrein winnen”, aldus Chris Leferink van PostNL Pakketten. “Nog steeds zijn het sociale aspect en de tastbaarheid van producten in de winkels redenen om offline producten aan te schaffen, maar deze worden ten opzichte van voorgaande jaren steeds minder belangrijk. De opkomst van gedeelde gebruikerservaringen op het web, kwaliteits- en prijsvergelijkingen en social media spelen hier zeker een rol, blijkt uit ons onderzoek.”
 
Cultuur, vakanties en entertainment meest populair online 
Uit het onderzoek, gehouden onder 1.051 Nederlanders, blijkt dat vooral kaarten voor concerten en voorstellingen, vakanties en entertainmentproducten in verhouding veel online worden gekocht. Hieronder de volledige top 10-lijst van meest populaire online aankopen. 
 
  1. Kaartjes voor concerten en voorstellingen (66%)
  2. Vakantie- en vliegtickets (65%)
  3. Cd’s en Dvd’s (50%)
  4. Seksartikelen (47%)
  5. Games (44%)
  6. Boeken (42%)
  7. Financiële diensten (34%)
  8. Elektronica producten (22%)
  9. Kleding (17%)
  10. Speelgoed (15%)
Online shoppers worden beloond Om online shoppers te belonen en het gemak van webwinkelen nog eens te onderstrepen, organiseert PostNL vanaf 15 oktober de Grabbeldagen. Alle online shoppers kunnen vanaf dan met de 3S-barcode van hun pakket grabbelen op www.grabbeldagen.nl en winnen gegarandeerd een prijs.