Postzegels voor de heropening van Stedelijk Museum Amsterdam

Amsterdam – Vandaag presenteerde PostNL het postzegelvel Stedelijk Museum Open ter gelegenheid van de heropening van het Stedelijk Museum in Amsterdam op 23 september 2012. Annerie Lekkerkerker, directeur Retail & Consumentenmarkt van PostNL, overhandigde het eerste exemplaar van het postzegelvel aan Patrick van Mil, zakelijk directeur Stedelijk Museum Amsterdam.

Het postzegelvel met tien zegels besteedt aandacht aan de heropening van het Stedelijk door een architectuurtekening van de renovatie te combineren met details van tien grafische iconen. Deze iconen hebben een sterke relatie met het Stedelijk Museum, bijvoorbeeld de Zigzagstoel Prototype Versie 1 (Gerrit Rietveld, 1932) en de Wandschildering (Karel Appel, 1956).

Het ontwerp: objectiviteit versus subjectiviteit

Het Postzegelvel is ontworpen door het bureau Experimental JetSet: "We hebben ons vooral laten inspireren door de architectonische collages uit de jaren zestig van architecten en collectieven als Archigram, Antfarm en The Independent Group. Zij gaven in utopische bouwtekeningen toekomstige gebouwen weer als een soort popart-collages. Interessant daarin is de manier waarop de objectieve informatie, de bouwtekening dus, wordt gecontrasteerd met meer subjectieve, associatieve beelden. Er zit een interessante spanning in dergelijke collages en in ons ontwerp hebben we geprobeerd deze spanning te vangen. In onze optiek is dit krachtenveld, tussen utopisch verlangen en pragmatische werkelijkheid, typerend voor het Stedelijk. En voor moderne kunst in het algemeen", aldus de ontwerpers.

Verkrijgbaarheid

De postzegels zijn vanaf 24 september verkrijgbaar bij Bruna-vestigingen, de Collect Club in Groningen en online via www.collectclub.nl. De geldigheidstermijn is onbepaald. Naast het postzegelvel met 10 verschillende postzegels, met waardeaanduiding 1, verschijnen er ook twee postzegelmapjes en twee eerstedagenveloppen*.

Het Stedelijk Museum

Het Stedelijk Museum in Amsterdam, dat in 1874 werd opgericht, is een internationaal instituut, toegewijd aan modern en hedendaagse kunst en vormgeving. Het museum beoogt een thuis te zijn voor kunst, kunstenaars en een breed publiek. De collectie moderne en hedendaagse kunst en vormgeving is geliefd en bestaat uit 90.000 voorwerpen daterend uit de jaren zeventig van de negentiende eeuw tot op heden. Daarin onder meer schilderijen, beeldhouwwerken, film en video, installaties, werken op papier, kunstboeken, fotografie, grafisch ontwerp, toegepaste kunst en industriële vormgeving.

Het historische gebouw uit 1895 is volledig gerenoveerd om de eerste uitgebreide, permanente presentatie van de collectie van moderne en hedendaagse kunst en vormgeving te kunnen tonen. Tegelijkertijd is het museum uitgebreid met een hypermoderne nieuwe vleugel, ontworpen door Benthem Crouwel Architekten, om tijdelijke tentoonstellingen en publieksvoorzieningen in onder te brengen.