LDC en PostNL vormen joint venture voor implementatie end-to-end bezorging in het Verenigd Koninkrijk

Londen / Den Haag – LDC en PostNL hebben overeenstemming bereikt om een joint venture op te richten waardoor TNT Post UK haar end-to-end postbezorgingsdienst kan implementeren. De joint venture zorgt voor de financiering en de expertise voor de gefaseerde implementatie van de end-to-end dienst, na succesvol proefdraaien in Londen en de recente uitbreiding naar Manchester. TNT Post UK is de grootste aanbieder van postdiensten in het Verenigd Koninkrijk na Royal Mail en biedt een breed en innovatief assortiment aan diensten.

De joint venture zal alle huidige bedrijfsactiviteiten van TNT Post UK omvatten, inclusief de downstream access-activiteiten, en zal worden geleid door het huidige managementteam van TNT Post UK. De plannen van TNT Post UK voor de implementatie van het end-to-end netwerk zullen worden gefinancierd door LDC en RBS bij afronding van de transactie. Door deze samenwerking kan TNT Post UK haar concurrentiepositie uitbouwen en de postbranche in het Verenigd Koninkrijk verder innoveren door keuzemogelijkheden en nieuwe en kostenefficiënte diensten aan de consument te bieden.

Marcel Krom, lid van de Executive Committee van PostNL en verantwoordelijk voor de internationale bedrijfsactiviteiten, licht toe: "Met deze joint venture kan PostNL zijn strategie vervolgen als nummer twee in de Europese markten waarin zij actief is. Het succesvol proefdraaien in Londen heeft aangetoond dat TNT Post UK een reëel, winstgevend alternatief kan bieden voor Royal Mail, door tegemoet te komen aan de vraag van de klant naar kwaliteit en innovatieve en kosteneffectieve diensten. PostNL is ervan overtuigd dat de nieuwe samenwerking zal bijdragen aan de positieve ontwikkeling van een snel veranderende postmarkt."

Yann Souillard, Managing Director van LDC licht toe: "TNT Post UK is een dynamisch bedrijf dat wordt geleid door een ambitieus en toekomstgericht managementteam en biedt ons als partner grote mogelijkheden. De end-to-end strategie van het bedrijf is een innovatieve en dynamische benadering van postbezorging die een buitengewoon platform biedt aan zowel de eisen van de klant als aan de groeiplannen van het bedrijf."

De overeenkomst met TNT Post UK vormt onderdeel van LDC's voortdurende strategie om te investeren in regionale, middelgrote bedrijven en om managementteams van een hoog kaliber te ondersteunen.

PostNL krijgt een aandeel van 40% in de joint venture. Volgens de nieuwe verslagleggingsregels voor joint ventures zullen de financiële resultaten van de bedrijfsactiviteiten in het Verenigd Koninkrijk volgens de eigenvermogensmethode worden verantwoord nadat de transactie is voltooid (als "Investeringen in joint ventures en gelieerde ondernemingen"). Vervolgens zullen de resultaten per segment van International bestaan uit Duitsland, Italië en Spring. De transactie is onderhevig aan een aantal voorwaarden, waaronder goedkeuring van de Europese Commissie. De transactie zal naar verwachting begin 2014 worden afgerond. Meer details volgen te zijner tijd.

De overeenkomst is tot stand gekomen door LDC's Reading team, dat werd geleid door Yann Souillard en Investment Director Alex Clark. LDC en PostNL hebben bij de totstandkoming van de transactie gebruik gemaakt van een aantal regionale adviseurs, waaronder Shoosmiths, Sullivan & Cromwell en HMT Corporate Finance.

In geval van enige discrepantie tussen dit persbericht en de originele Engelstalige versie van dit persbericht prevaleert de Engelstalige versie.