Reinier Paping krijgt eigen postzegel

Den Haag / Zwolle – Vandaag nam Reinier Paping zijn eigen postzegel in ontvangst uit handen van Ard Korporaal, manager Verzamelmarkt bij PostNL. Op 18 januari is het precies 50 jaar geleden dat Reinier Paping de Elfstedentocht van 1963 won. PostNL eert de schaatser met een eigen postzegelvel als herdenking aan zijn legendarische overwinning.

Ontwerper Ingmar Birza. "Ik heb een keuze gemaakt uit verschillende fotoarchieven. Deze afbeelding van Henk Blansjaar kwam uiteindelijk als beste eruit, een mooie opname als Reinier Paping onder een brug in Witmarsum doorrijdt."

De Elfstedentocht

In ruim honderd jaar zijn er in totaal vijftien Elfstedentochten verreden. De meest tot de verbeelding sprekende tocht der tochten was de uitvoering van 18 januari 1963, die door Reinier Paping werd gewonnen. Vanwege de barre weersomstandigheden kregen slechts 69 van de ruim 9000 deelnemers aan de toertocht een Elfstedenkruisje. Ook bij de wedstrijdrijders was de uitval bijzonder hoog – niet meer dan 10 procent haalde de finish. Reinier Paping, geboren in 1931 in Dedemsvaart, was van hen de snelste. De gymnastiekleraar finishte in 10 uur en 59 minuten, 22 minuten voor nummer 2. In het jaar 2000 werd Reinier Paping door de kijkers van Studio Sport uitgeroepen tot de individuele sporter die de meest aansprekende prestatie van de twintigste eeuw had geleverd.

De Elfstedentocht is een 200 kilometer lange schaatstocht langs elf Friese steden die sinds 1909 wordt georganiseerd door de Koninklijke Vereniging De Friesche Elf Steden.

Verkrijgbaarheid

De postzegels zijn verkrijgbaar bij Bruna-vestigingen, de Collect Club in Groningen en online via www.postnl.nl/collectclub. De geldigheidstermijn is onbepaald. Op deze postzegels staat Nederland 1, bedoeld voor brieven tot 20 gram met bestemming binnen Nederland.

2013-01-02 Elfstedentocht 1 Reinier Paping

2013-01-02 Elfstedentocht 2 Reinier Paping