Gulden postzegel nog tot 1 november 2013 geldig

Tien jaar na invoering euro

Den Haag – De gulden postzegel is nog tot 1 november 2013 geldig. Ongeveer tien jaar na de invoering van de euro wordt de gulden postzegel ongeldig als frankeermiddel.

Nederland is één van de weinige landen in de Euro-zone dat nog oude postzegels in de valuta van vóór de invoering van de euro in 2002 toestaat. Onder andere Duitsland, Spanje, Portugal en Ierland hebben dit direct bij de invoering van de euro afgeschaft. Ook worden er steeds minder gulden zegels geplakt, terwijl de kosten voor het verwerken gelijk blijven. Dit zijn bijvoorbeeld kosten voor de techniek achter fraudepreventie in bijvoorbeeld sorteermachines of instructies voor het netwerk van PostNL postkantoren. Het beëindigen hiervan maakt de verwerking van post en pakketten eenvoudiger.

Arno van Bijnen, directeur Commercie bij PostNL: "Nederland gaat nu per 1 november stoppen met het gebruik van de oude gulden postzegel. Er worden steeds minder gulden zegels geplakt, terwijl de kosten voor het verwerken van deze postzegels gelijk blijven. PostNL kent veel moderne frankeermethoden om haar klanten te bedienen en dit aanbod wordt continu vernieuwd en aangepast aan de klantwensen."