Postzegels ter ere van 400.000 bloeddonoren in Nederland

Den Haag – PostNL geeft speciale postzegels uit tere van 400.000 bloeddonoren in Nederland. Dit postzegelvel brengt de relatie tussen bloeddonor en patiënt in beeld. Het eerste exemplaar van dit vel is door Yme Pasma, directeur Consumentenmarkt PostNL, uitgereikt aan Aart van Os, voorzitter Raad van bestuur Sanquin Bloedvoorziening. Dit gebeurde op 14 juni, Wereld Bloeddonordag, op het hoofdkantoor van Sanquin in Amsterdam.

Het postzegelvel Wereld Bloeddonordag bestaat uit tien postzegels, waarvan twee verschillende ontwerpen. Ontwerpster Suzanne Rosier uit Den Haag ging op zoek naar hoe zij de essentie van de relatie tussen patiënt en donor het best kon verbeelden. Ze koos voor het speelkaartconcept. De rood-witte postzegels zijn vormgegeven als de speelkaarten hartenheer (witte achtergrond) en hartenvrouw (rode achtergrond). Net zoals bij echte speelkaarten zijn de personages gespiegeld.

Speelkaartconcept

"De keuze voor dit concept viel samen met de verbeelding van het gevoel over wat die relatie eigenlijk betekent. Namelijk dat de liefde voor de medemens het levensreddende bloed voor de ander is. Vandaar de bloeddruppel in de hartvorm, wat als een soort beeldmerk fungeert. Door donor en patiënt centraal te stellen, krijgen ze extra aandacht als de 'ware' helden. Net zoals de edelen op de speelkaarten dat zijn, aldus Suzanne. Op het postzegelvel keert de connectie tussen donor en patiënt op allerlei manieren terug. Alles draait op dit postzegelvel om zijn as: de speelkaartpersonages, de emblemen en de typografie. Dat verwijst ook naar de speelse dynamiek die je met kaarten associeert."

Verkrijgbaarheid

Het postzegelvel Wereld Bloeddonordag bevat tien postzegels met waardeaanduiding 1 voor brieven tot 20 gram met bestemming binnen Nederland. De postzegels zijn, zolang de voorraad strekt, verkrijgbaar bij de Bruna-winkels vanaf 17 juni, de Collect Club in Groningen en online via Collect Club. De geldigheidstermijn is onbepaald.

Over Wereld Bloeddonordag

Wereld Bloeddonordag is een initiatief van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), een onderdeel van de Verenigde Naties. Met deze dag vraagt de WHO overal ter wereld aandacht voor het grote belang van bloeddonatie. Terwijl het doneren van bloed in de meeste westerse landen goed geregeld is, blijkt dat in veel andere landen minder vanzelfsprekend te zijn. De WHO wil met Wereld Bloeddonordag het vrijwillig en onbetaald doneren van bloed stimuleren.

2013-06-14 Aanbieden postzegels wereldbloeddonordag 1

2013-06-14 Aanbieden postzegelvel wereldbloeddonordag 2