Eindexamenstudenten Graphic Design ontwerpen postzegel

Den Haag – Eindexamenstudenten van de opleiding Graphic Design op de ArtEZ hogeschool voor de kunsten in Arnhem gaan nieuwe zakenpostzegels voor PostNL ontwerpen. Het ontwerpen van postzegels maakt deel uit van het eindexamenprogramma van 2013. De postzegels met waarde 1 en 2 zullen begin 2014 verkrijgbaar zijn.

Speciaal voor zakelijke gebruikers geeft PostNL zelfklevende postzegels uit met een neutrale uitstraling. De postzegels zijn verkrijgbaar op rollen van 100 en 200 stuks en hebben waarde 1 en 2, namelijk voor post tot 20 en 50 gram binnen Nederland. PostNL vervangt na drie jaar de huidige zakenpostzegels en gaat voor het nieuwe ontwerp de samenwerking aan met de eindexamenstudenten van Graphic Design van ArtEZ. Het is niet de eerste keer dat studenten een postzegel ontwerpen. In 1997 hebben studenten van het Sandberginstituut de Decemberzegel ontworpen.

Doordachte vormgeving

Vormgeving speelt al heel lang een belangrijke rol in de uitingen van PostNL. Elke Nederlander komt dagelijks bewust of onbewust in aanraking met de ontwerpen van postzegels, brievenbussen en bedrijfskleding. Met deze ontwerpen wil PostNL kwaliteit, klantgerichtheid en innovatiekracht uitstralen. Door dit vormgevingsbeleid heeft PostNL een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van de vormgeving in Nederland. Deze praktijkopdracht aan de studenten van ArtEZ Graphic Design sluit daar naadloos op aan.

Kunstonderwijs in de maatschappij

"Graphic Design van ArtEZ wil de maatschappij bij het kunstonderwijs betrekken", zegt Thomas Castro, hoofd Graphic Design in Arnhem. "Een intensieve samenwerking met nationale, internationale organisaties en bedrijven is essentieel voor de verdere ontwikkeling van ons onderwijs. De samenwerking met externe partners geeft mooie resultaten. Deze opdracht is daar weer een mooi voorbeeld van."