Koning Willem-Alexander neemt eigen postzegel in ontvangst

PostNL brengt nieuwe permanente Koning Willem-Alexander postzegel uit

Den Haag – Zijne Majesteit de Koning ontving vandaag het eerste exemplaar van de permanente Koning Willem-Alexander postzegel uit handen van Herna Verhagen, bestuursvoorzitter van PostNL. Dit vond plaats in het Museum voor Communicatie in Den Haag. PostNL geeft de postzegel uit ter ere van de Koning.

Herna Verhagen, bestuursvoorzitter van PostNL: "We zijn erg trots op deze bijzondere uitgifte, PostNL heeft bij het uitgeven van al zijn postzegels een belangrijke plek gereserveerd voor postzegels van Nederlandse vorsten en andere leden van het Koninklijk Huis. Bij het aantreden van een nieuw staatshoofd is het gebruikelijk dat PostNL een nieuwe permanente postzegel uitgeeft. Deze koningspostzegel geeft het begin van een nieuw tijdperk in de Nederlandse geschiedenis aan. Door gebruik te maken van speciale technieken is een tijdloos beeld van de Koning ontstaan."

Het ontwerp: verwijzing naar eerste Nederlandse postzegel uit 1852

De drie varianten van de nieuwe permanente postzegels zijn ontworpen door Job Smeets en Nynke Tynagel van Studio Job. Het ontwerp is gebaseerd op een foto die fotograaf Rineke Dijkstra speciaal voor deze gelegenheid heeft gemaakt. Het ontwerp van Studio Job verwijst naar de eerste Nederlandse postzegel uit 1852 met daarop een reliëfportret van Koning Willem III en profil. Ook de kleuren van de drie postzegelvarianten zijn ontleend aan de postzegels uit 1852. Bovendien verwijzen ze naar de Nederlandse vlag. De postzegel voor bestemmingen binnen Nederland met waardeaanduiding 1 is lichtblauw en die met waarde 2 is lichtrood. De postzegel voor internationale bestemmingen is lichtgrijs.

"Het ontwerp van de koningspostzegel moet gedurende een koningschap lang actueel en bruikbaar blijven. Het portret dient dus een grote groep aan te spreken, maar ook persoonlijk te zijn," aldus de ontwerpers. "Daarom hebben we ervoor gekozen dat de koning ons aankijkt. Door de postzegel een driedimensionaal karakter te geven ontstond er een toegankelijker en informeler beeld, wat volgens ons ook bij deze koning past."

Tentoonstelling 'XXS Dutch Design'

Het Museum voor Communicatie opent speciaal voor deze gelegenheid de tentoonstelling 'XXS Dutch Design'. De tentoonstelling brengt de bezoeker naar de wereld achter postzegels. Naast het ontwerpproces van bijzondere postzegels van verschillende kunstenaars en ontwerpers zoals Dick Bruna en Anton Corbijn is er ook de totstandkoming van de nieuwe postzegel van Koning Willem-Alexander te zien. De tentoonstelling is van 28 november tot en met medio 2014 te zien.

Beschikbaarheid

De nieuwe koningspostzegel is begin januari beschikbaar bij het postkantoor in de buurt, via www.collectclub.nl en www.postkantoor.nl. De postzegels hebben de waardeaanduiding 1, 2 voor post tot 20 en respectievelijk 50 gram met bestemmingen binnen Nederland. De postzegel met aanduiding Internationaal is bedoeld voor internationale post binnen en buiten Europa. De geldigheidstermijn is onbepaald.