Sterke performance in 2e kwartaal vooral door Mail in Nederland

Volledig persbericht [475 kB]

Financiële highlights 2e kwartaal 2014

• Omzet steeg 3% naar €1.016 miljoen (2e kwartaal 2013: €991 miljoen)
  • Onderliggend bedrijfsresultaat steeg 24% naar €88 miljoen (2e kwartaal 2013: €71 miljoen)
  • Onderliggende cash bedrijfsresultaat steeg naar €60 miljoen (2e kwartaal 2013: €23 miljoen)
  • Nettokasstroom uit operationele en investeringsactiviteiten van €(5) miljoen (2e kwartaal 2013: €(36) miljoen)

Operationele highlights 2e kwartaal 2014

• Vlotte uitvoering van de reorganisatieplannen resulteerde in vroegtijdige kostenbesparingen
  • Strakke algehele kostenbeheersing
  • Volume geadresseerde post daalde met 11,2%
  • Positieve impact van incidentele posten bij Mail in Nederland
  • Volume bij Pakketten groeide met 8,2%
  • Introductie avondbezorging bij Pakketten
  • Nieuwe en evenwichtige CAO PostNL

Vooruitzichten 2014 (exclusief activiteiten in het Verenigd Koninkrijk)

• Onderliggend cash bedrijfsresultaat voor het volledige jaar ligt naar verwachting tussen de €260 en €290 miljoen

Toelichting van de CEO

Herna Verhagen, CEO van PostNL: "We hebben stappen gezet om het fundament van ons bedrijf verder te verstevigen. We boeken nog steeds goede voortgang bij de reorganisatie van Mail in Nederland. In het 2e kwartaal hebben we 22 depots gemigreerd, waardoor we nu voorlopen op onze aanvankelijke planning. De vlotte uitvoering van onze reorganisatieplannen resulteerde in vroegtijdige kostenbesparingen. Daarnaast zien we dat de kostenbewuste instelling binnen het bedrijf leidt tot een betere kostenbeheersing. Dit alles hebben we bereikt terwijl we hoge kwaliteit zijn blijven leveren en de klanttevredenheid toenam.

In het tweede kwartaal werden de goede prestaties van Mail in Nederland verder ondersteund door prijsstijgingen, mix-effecten en een aantal incidentele posten.

Bij Internationaal steeg de omzet, hoewel er nog steeds enkele uitdagingen zijn: in Duitsland en in het Verenigd Koninkrijk wachten we op uitspraken van regelgevers op het gebied van eerlijke concurrentie. Pakketten presteerde zoals verwacht, gebaseerd op volumegroei door de groeiende e-commerce markt en een gematigde groei in de zakelijke markt. We focussen op innovatie om onze positie van marktleider te kunnen consolideren. Zo zijn we gestart met een aantal extra diensten, waaronder avondbezorging. In het tweede kwartaal zag Pakketten de kosten van onderaannemers stijgen en daalde de gemiddelde prijs licht.

Al met al was het een sterk eerste halfjaar, dat een afspiegeling is van de leercurve die we bij de reorganisatie van het bedrijf hebben doorgemaakt en van de positieve en ondersteunende instelling van al onze medewerkers die zich aan de veranderende omgeving aanpassen. Hierdoor heb ik er vertrouwen in dat we onze doelen voor 2015 zullen bereiken."