PostNL ontwikkelt nieuwe bezorgservice voor online boodschappen

Den Haag – PostNL ontwikkelt in samenwerking met Vershuys.com een thuisbezorgservice waarmee supermarkten en versspecialisten online bestelde boodschappen snel, gekoeld en kostenefficiënt naar de klant kunnen brengen. De eerste pilot in de omgeving van Venlo is succesvol verlopen. Nu biedt PostNL in samenwerking met online verssupermarkt Vershuys.com vanaf 22 mei in de hele provincie Limburg zijn nieuwe thuisbezorgservice voor levensmiddelen aan. In deze tweede pilot wordt er op verzoek ook bezorgd in de avonden (dinsdag en donderdag, 18.00 – 21.30 uur).

Uit meerdere onderzoeken van o.a. CBS, ING Economisch Bureau en Thuiswinkel.org blijkt dat de potentiële groei van online levensmiddelen verkoop enorm is. Met name onder jonge gezinnen, bedrijven en instellingen bestaat de wens om online boodschappen te doen om gesjouw te voorkomen en tijd te besparen. Ondervraagden hebben wel twijfel over de versheid en de houdbaarheid van producten. Ook geven zij aan zelf te willen bepalen wanneer producten bezorgd worden, waarbij velen een voorkeur aangeven voor ’s avonds.

PostNL heeft in de eerste fase van de pilot (maart 2014) geëxperimenteerd met Vershuys.com om online bestelde boodschappen thuis te bezorgen. Uiteindelijk is gekozen voor een speciale koelverpakking die is ontwikkeld in samenwerking met Wageningen Universiteit & Research (WUR). Op deze manier kunnen verse boodschappen op de juiste temperatuur aan de deur overhandigd worden aan de consument. Vervolgens wordt de koelverpakking meteen mee teruggenomen door PostNL. Er is niet alleen samengewerkt met universiteiten, maar ook met verpakkingsbedrijven, adviesorganisaties en klanten. Speciale aandachtspunten in de pilot waren: gemak, duurzaamheid en voedsel & veiligheid.

Voor de verdere uitrol van deze thuisbezorgservice kunnen consumenten in Limburg en aansluitend Oost-Brabant hun online bestelde boodschappen van Vershuys op twee avonden in de week (dinsdag- en donderdagavond) dagvers ontvangen.