Nederlandse top-dj’s ontvangen eigen postzegel

Amsterdam, 15 oktober 2014 - Hardwell, Armin van Buuren, Tiësto, Afrojack en Dash Berlin zijn op de openingsdag van het Amsterdam Dance Event (ADE) vereerd met hun eigen postzegel. Vier van hen ontvingen hun eigen postzegel uit handen van Herna Verhagen, CEO van PostNL. Ook Tiësto is vereeuwigd op de unieke dj-postzegels, maar was voor de overhandiging verhinderd.

2014-10-15 Overhandiging-DJ-Postzegel ADE

De overhandiging van de postzegels vond plaats in het ADE X Samsung Home op het Rembrandtplein in Amsterdam, waar radiopresentator Giel Beelen (3FM) de presentatie verzorgde. Beelen vertelde hoe toonaangevend Nederland in de dancemuziek is en welke grote rol de vijf dj’s in dat succes hebben gespeeld. Tijdens het Amsterdam Dance Event is Nederland opnieuw het wereldcentrum van de dance-cultuur, een feit dat ook door Herna Verhagen werd benadrukt: “Niet voor niets wordt dance een van onze belangrijkste exportproducten genoemd.”

Danceliefhebber

Met de uitgifte van deze bijzondere postzegels bewijst PostNL eer aan vijf befaamde Nederlandse dj’s, die naam hebben gemaakt over de hele wereld. Verhagen: “Ik ben zelf een echte danceliefhebber. Daarom ben ik er trots op dat ik deze flitsende postzegels mag overhandigen aan vijf grote ambassadeurs van ons land.”

Erkenning voor dance-cultuur

De geportretteerde dancehelden waren trots op hun eigen postzegels. Hardwell: “Het is een historisch moment om te zien hoe de Nederlandse dance muziek met de uitgifte van deze postzegels gevierd wordt. Dat ik daar deel van uit mag maken, is inspirerend. Dank PostNL voor de uitnodiging om op deze manier onze muziek scene te tonen.” Tiësto: “Ik kan niet geloven dat ik op een postzegel sta. Dank je wel, Nederland!”

Afrojack stak zijn vreugde ook niet onder stoelen of banken: “Nederland op deze manier vertegenwoordigen is echt ongelooflijk. Ik ben zo vereerd.” Ook Dash Berlin was blij met deze uitgifte: "Een postzegel lijkt voorbehouden aan koningen en koninginnen. Het is geweldig dat de dance-cultuur op zo’n officiële en prestigieuze manier wordt erkend.”

Kleurrijk en muzikaal ontwerp

De postzegels knallen bijna letterlijk van het papier af. Ontwerpers Mark Klaverstijn en Paul du Bois-Reymond (bureau Machine) bewerkten de portretten van de vijf dj’s in oplichtende kleuren. De postzegels geven hiermee de sfeer weer van een dance-feest. Bovendien hebben de postzegels een onzichtbare code die met een Cee App op een smartphone is te herkennen. Na het scannen van de postzegels zijn vijf fragmenten van recente tracks te beluisteren, van elke dj één.

Verkrijgbaarheid

Op de postzegels ‘Nederlandse dj’s’ staat Nederland 1, bedoeld voor post tot 20 gram met een bestemming binnen Nederland. De postzegels zijn vanaf 6 oktober te koop bij alle Bruna-winkels en via Collect Club. De geldigheidstermijn van de postzegels is onbepaald.