PostNL en vakorganisaties bereiken principeakkoord cao postbezorgers

Den Haag, 2 oktober 2014 – PostNL en de vakorganisaties BVPP, Abvakabo FNV en CNV Publieke Zaak hebben een principeakkoord bereikt over een nieuwe cao voor postbezorgers. Er staan onder andere afspraken in over salarisverhogingen en de onkostenvergoeding. De looptijd van de cao is van 1 januari 2014 tot en met 30 september 2015.

Salarisverhoging
Aan de salaristabel van postbezorgers wordt per 1 januari 2015 een extra trede toegevoegd. Deze geldt voor de postbezorgers die vanaf 23 jaar vijf jaar onafgebroken in dienst zijn.
Zodra de nieuwe cao definitief is, wordt het salaris in de treden 1 en 2 met terugwerkende kracht verhoogd met 0,8% per 1 januari 2014 en met 0,9% per 1 juli 2014. Dit geldt alleen voor postbezorgers die nog steeds in dienst zijn. Per 1 januari 2015 volgt dan een verdere verhoging van 0,9%.
Vervolgens worden per 1 juli 2015 de treden 1, 2 en 3 verhoogd met 0,4%.

Tot slot krijgen de postbezorgers, langer dan een half jaar in dienst, vanaf 2015 een vaste onkostenvergoeding van totaal 70 euro netto per jaar. Deze wordt in vier delen aan het einde van elk kwartaal uitbetaald. Voorts zijn er onder andere afspraken gemaakt over de wijze van opnemen van vakantie-uren en extra gewerkte uren.
Naar verwachting wordt na ledenraadpleging het principeakkoord eind oktober definitief.

Albert Rodenboog, directeur Productie PostNL licht toe: “Met dit nieuwe cao principeakkoord gaan de postbezorgers die al langer bij ons werken er het meest op vooruit, waarmee we onze waardering naar hen toe onderstrepen. Daarnaast past dit akkoord in ons streven het kostenniveau van onze arbeidsvoorwaarden te willen blijven beheersen met het oog op een gezonde en solide toekomst voor ons postbedrijf.”