PostNL presenteert plannen voor de toekomst: verder werken aan duurzame toekomst

Den Haag, 3 november 2015 - Vandaag presenteert PostNL zijn visie op de markt, ontwikkelingen en inzichten in de toekomstige strategie van het bedrijf en de ontwikkelingen in zijn financiële positie.

Volledige persbericht

Kernpunten

• We hebben onze beloftes waargemaakt en PostNL in de afgelopen jaren getransformeerd in een efficiënte, flexibele, klantgerichte en financieel gezonde onderneming
  • PostNL’s ambitie is om dé aanbieder van post en logistieke oplossingen te zijn in specifieke markten
  • Het realiseren van deze ambitie wordt ondersteund door waarde creërende en klantgerichte ambities van de segmenten Mail in Nederland, Pakketten en International
  • Drie substantiële groeidomeinen geïdentificeerd, aansluitend bij PostNL’s competenties, met potentie om het resultaat na 2020 verder te versterken
  • Financiële strategie gericht op verstevigen van de financiële positie
  • Gericht op het zo snel mogelijk herstellen van dividend en het creëren van lange termijn aandeelhouderswaarde

Ambitie 2020 - Outlook 2016

• Ambitie 2020: onderliggend cash bedrijfsresultaat van tussen de €265 en €335 miljoen*
  • Outlook 2016: onderliggend cash bedrijfsresultaat van tussen de €220 en €260 miljoen*, als gevolg van maatregelen door regelgeving, bescherming van postvolumes, implementatie van het duurzaam bezorgmodel en de verwachte hogere reorganisatie- en implementatiekosten die aan kostenbesparingen voorafgaan.
  • Na 2016 zullen de resultaten naar verwachting jaarlijks verbeteren op weg naar 2020

* Exclusief de resultaten van de Duitse activiteiten aangezien de strategische heroriëntatie nog loopt.

Verklaring van de CEO

Herna Verhagen, CEO van PostNL: “We hebben in de afgelopen jaren belangrijke vooruitgang geboekt bij het veranderen van PostNL in een efficiënte, flexibele, klantgerichte en financieel gezonde onderneming. Door te bouwen op onze kerncompetenties zijn we goed voorbereid op de continu veranderende markten waarin we opereren. Tegelijkertijd hebben we onze kwaliteit, klanttevredenheid en medewerkersbetrokkenheid verbeterd, waarmee we een onderneming hebben gecreëerd die een aantrekkelijke werkgever is en die erop gericht is het leven van onze klanten gemakkelijker te maken.
Onze ambitie voor 2020 is om dé aanbieder van post- en logistieke oplossingen te zijn in specifieke markten. Deze ambitie wordt ondersteund door de focus binnen onze segmenten. Bij Mail in Nederland blijven we gericht op het leveren van een duurzame kasstroom. We zullen de te verwachten volumedaling zo goed als mogelijk opvangen door extra kostenbesparingen en tariefverhogingen boven inflatie. Bij Pakketten richten we ons op het creëren van verdere winstgevende groei door onze positie als leidende e-commerce logistieke onderneming in de Benelux te versterken. In International richten we ons op het verder uitbouwen van de positie van Nexive in de Italiaanse markt en het benutten van de mogelijkheden van de versnellende wereldwijde e-commerce groei, wat zal resulteren in verbeterde winstgevendheid.
Bovendien zien we potentie in drie substantiële groeidomeinen die aansluiten bij onze kerncompetenties. Hiermee ondersteunen we ons resultaat na 2020 verder.
Door deze ambities te combineren met het verstevigen van onze financiële gezondheid, versterken we onze focus op het hervatten van dividendbetaling en het creëren van aandeelhouderswaarde voor de lange termijn.”