CBb vernietigt last onder dwangsom PostNL

Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) in Den Haag heeft PostNL in het gelijk gesteld in het hoger beroep over de voorwaarde ‘Uniform Afzenderadres’ van PostNL. Het CBb vernietigt daarbij de last onder dwangsom die de Autoriteit Consument en Markt (ACM) PostNL had opgelegd.

Aanleiding voor het hoger beroep was een besluit van ACM, waarin PostNL werd verplicht van de voorwaarde Uniform Afzenderadres af te zien. Volgens PostNL is deze echter cruciaal voor de kwaliteit van het postvervoer in Nederland. Zonder deze voorwaarde kost het onevenredig meer tijd en geld om post te verwerken, en kunnen partijen aanspraak maken op volumekortingen die niet voor hen bedoeld zijn.

Financiële impact

PostNL heeft eerder bekendgemaakt dat de verwachte financiële impact van regelgevingsmaatregelen op PostNL 30-50 miljoen euro op jaarbasis bedraagt, op te bouwen in de komende drie tot vier jaar. Zowel deze verwachte financiële impact als onze commitment en verwachting om in 2017 dividend uit te keren veranderen niet door deze uitspraak.