Nieuwe tarieven PostNL

Den Haag, 10 oktober 2016 - Met ingang van 1 januari 2017 verhoogt PostNL de tarieven voor het versturen van brieven in het binnen- en buitenland. Steeds meer mensen maken gebruik van digitale media waardoor ieder jaar minder brieven verstuurd worden. In 2015 was de volumedaling 11 procent. PostNL vangt de volumedaling voor een groot deel op door kostenbesparingen in het eigen bedrijf. Toch zijn ook tariefverhogingen nodig om post in Nederland in de toekomst betrouwbaar en bereikbaar te houden.
  • Het basistarief voor brieven in Nederland stijgt met 5 cent naar € 0,78. Bij frankeren met de frankeermachine stijgt het tarief met 7 cent naar € 0,72.
  • Het basistarief voor brieven naar het buitenland stijgt met 8 cent naar € 1,33.

PostNL verhoogt in 2017 ook de posttarieven in de zakelijke markt.

De toezichthouder op de postmarkt, de Autoriteit Consument en Markt, stelt jaarlijks vast met hoeveel procent de tarieven voor het basispakket aan postdiensten (de universele postdienst) mogen stijgen. De ACM heeft geoordeeld dat de nieuwe tarieven binnen de wettelijke regels passen.

Bekijk hier het overzicht van de tarieven voor 2017