Versnelling transformatie
Onderliggend cash bedrijfsresultaat van € 225 miljoen in FY 2017 - voorgesteld dividend over 2017 € 0,23 per aandeel
Herna Verhagen, CEO van PostNL: "De belangrijkste business trends die wij zagen in de eerste drie kwartalen van 2017 zetten zich door in het laatste kwartaal van het jaar. Pakketten boekte opnieuw een sterk resultaat, met een recordvolume in het piekseizoen en weerspiegelt de inzet van extra capaciteit. Bij Mail in Nederland was de volumedaling groot als gevolg van toenemende concurrentie, die wordt ondersteund door regelgeving. Kostenbesparingen, prijsverhogingen en een aantal positieve incidentele posten waren onvoldoende om het effect van de dalende volumes te compenseren. Bij International zagen we wederom vertraging in het herstel, vooral als gevolg van hevige concurrentie.
Dit resulteerde in een onderliggend cash bedrijfsresultaat van € 225 miljoen voor 2017, conform onze verwachtingen. Dankzij ons resultaat sloten wij 2017 af met een positief eigen vermogen van € 34 miljoen. Dit is een nieuwe mijlpaal die onze solide financiële positie bewijst. Wij zullen onze aandeelhouders voorstellen om een dividend van € 0,23 per aandeel over 2017 goed te keuren.
Wij bevestigen onze strategie die gericht is op het ontsluiten van waarde door het versnellen van onze transformatie. Het feit dat al 38% van onze omzet per eind 2017 gerelateerd was aan e-commerce, illustreert dat onze transformatie steeds sneller gaat. Dit gaat gepaard met uitdagingen en kansen.
De onverminderd snel groeiende e-commercemarkt vereist dat wij meer en sneller moeten investeren in de capaciteit van onze infrastructuur bij Pakketten, zowel in Nederland als in België. Om onze positie als het toonaangevende logistieke e-commerce bedrijf in de Benelux te verstevigen, blijven wij ook ons dienstenpakket verder ontwikkelen, bijvoorbeeld in groeimarkten zoals voeding en gezondheid. Deze extra investeringen zullen ons resultaat op korte termijn afvlakken, maar wij verwachten dat ze daarna gaan bijdragen aan meer winstgevende groei.
Bij International richten we ons op verbetering van de cash winstgevendheid door het grijpen van nieuwe mogelijkheden die ontstaan door de wereldwijde e-commerce groei met onze cross-borderactiviteiten. In Italië richten wij ons op de verdere uitrol van de pakketactiviteiten van Nexive en versterking van onze positie in het postsegment. Het doel van Postcon is versterking van de positie door meer volumes aan te trekken en tegelijkertijd de resultaten te verbeteren door het implementeren van verschillende initiatieven ter verbetering van de business.
Wij blijven ons concentreren op een duurzame cashflow bij Mail in Nederland door onze strategie voort te zetten van het compenseren van de volumedaling met kostenbesparingen en gerichte prijsstijgingen. Echter, de ontwikkelingen op het gebied van regelgeving hebben steeds ingrijpendere gevolgen voor Mail in Nederland, zowel operationeel als financieel. De nieuwe toegangsregelgeving biedt de mogelijkheid voor postbedrijven om gebruik te maken van het PostNL netwerk tegen vastgestelde tarieven en condities die niet beschikbaar zijn voor consumenten. Nu we de eerste maanden achter de rug hebben waarin we hebben kunnen ervaren wat het AMM-besluit in de praktijk betekent, moeten we concluderen dat de verwachte impact nog groter is dan oorspronkelijk geraamd: tussen € 50 miljoen en € 70 miljoen en volledig zichtbaar in 2020. Dit komt vooral door een groter dan verwacht verlies van volume aan andere postbedrijven. Als gevolg van dit effect van regelgeving gaan wij daarom uit van een hogere daling van ons volume aan geadresseerde post van 10% tot 12% in 2018. Om het effect van de volumedaling gedeeltelijk te mitigeren hebben we € 40 miljoen extra kostenbesparingen geïdentificeerd, voornamelijk in overhead. We verwachten dat deze kostenbesparingen zichtbaar worden richting 2021.
De combinatie van de fundamenteel veranderende en krimpende Nederlandse postmarkt met het regelgevende kader zal uiteindelijk de duurzaamheid van de postbezorging en de dienstverlening, betrouwbaarheid en toegankelijkheid van het Nederlandse postnetwerk beschadigen. Om een ordelijke en rationele aanpassing aan de dalende volumes te faciliteren, moet de regelgeving zo snel mogelijk worden aangepast en is consolidatie van de partijen in de postmarkt onvermijdelijk.
In verband met het bovenstaande stellen wij onze ambitie voor het onderliggende cash bedrijfsresultaat voor 2020 bij naar tussen € 230 miljoen en € 300 miljoen. Voor 2018 verwachten wij een onderliggend cash bedrijfsresultaat van tussen € 160 miljoen en € 200 miljoen. Wij blijven streven naar het uitkeren van progressief dividend.
Ik heb er alle vertrouwen in dat we een goede balans kunnen blijven vinden tussen het aanpassen van onze postactiviteiten in de uitdagende Nederlandse postmarkt en het uitbreiden van onze positie als aanbieder van e-commerce oplossingen, waarmee wij waarde op lange termijn creëren voor al onze stakeholders, inclusief onze aandeelhouders."
Wij zijn PostNL, de bezorgers van iedereen. Al ruim 220 jaar bezorgen we bijzondere momenten. We willen de favoriete bezorger zijn door het onze klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. We vernieuwen door moderne logistiek, digitale toepassingen en communicatiekanalen te combineren. Elke dag kijken we hoe het beter kan. Van de PostNL-app en de postzegelcode tot duurzaam vervoer en stadslogistiek. Met 38.000 collega’s staan we midden in de samenleving. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 800.000 pakketten en 7 miljoen brieven.
PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €2,8 miljard in 2018, waarvan 48% afkomstig uit e-commerce activiteiten.