Focus op het potentieel van Pakketten
Gebalanceerde volumegroei die leidt tot betere winstgevendheid en cashconversie
Lees het hele persbericht:
Engelse versie (geheel)
Nederlandse versie
Bij de Capital Markets Day die vandaag wordt gehouden presenteert PostNL een strategie-update voor het pakkettenbedrijf, gericht op margeverbetering en verlaging van de kosten per bezorgd pakket. Het pakkettenbedrijf kan op die manier een betere balans realiseren tussen volumegroei, winstgevendheid en duurzame cashgeneratie. PostNL maakt vandaag ook bekend dat het met ingang van 2020 nieuwe financiële maatstaven gaat hanteren. Het gaat om genormaliseerde EBIT (earnings before interest and tax) en FCF (free cash flow). Deze maatstaven zijn gekozen om de zichtbaarheid en vergelijkbaarheid van de financiële resultaten te verbeteren.
Herna Verhagen, CEO PostNL: “PostNL speelt een sleutelrol in de sterke groei van e-commerce in de Benelux. Ons pakkettenbedrijf is de afgelopen vijf jaar met bijna 100% gegroeid en bezorgt inmiddels 251 miljoen pakketten per jaar. Onze strategie-update bevat een aantal elementen om de groei van e-commerce verder vorm te geven. We streven naar hogere klanttevredenheid met innovatieve oplossingen, nieuwe diensten en een verbeterde digitale interactie met de consument. Door verbetering van klantwaarde, een sterke focus op efficiëntie en innovatieve investeringen in onze capaciteit kunnen we de gemiddelde marge per pakket verbeteren. Gebalanceerde groei, winstgevendheid en duurzame cashgeneratie, gekoppeld aan de behoeften van de maatschappij, onze mensen en het milieu, vormen de basis voor waardecreatie voor al onze stakeholders.”
De strategie van Pakketten is gericht op waardecreatie door optimalisatie van klantwaarde en diverse andere commerciële en operationele initiatieven. Door optimalisatie van de collectie, het transport en de netwerkbeheersing worden de kosten per pakket lager. Door meer en beter digitaal contact met de consument kunnen we het pakket vaker bij de eerste bezorgpoging aan de klant overhandigen. Daardoor kost het bezorgen minder tijd en maken we minder kilometers. We zullen nieuwe, slimme opties introduceren voor consumenten om pakketten aan huis of in de buurt te kunnen ontvangen.
We gaan uit van een volumegroei van ~14% CAGR (2018-2022). De uitbreiding van logistieke oplossingen met een focus op nichemarkten en aanvullende diensten zijn een aanvulling op de dienstverlening. De internationale activiteiten van Spring helpen de groei van Pakketten. Dit komt door de optimalisatie van het grensoverschrijdende netwerk en doordat het de netwerken in de Benelux voedt. Een en ander vertaalt zich naar een verder te verwachten aanhoudende omzetgroei (aanname: 10-12% CAGR 2018-2022), met een betere balans tussen volume en waarde.
Hoewel de winstgevendheid naar verwachting al in 2020 verbetert, wordt dat nog niet direct in de FCF zichtbaar. De belangrijkste verklaringen hiervoor zijn:
Na 2020 verbetert het cashconversiepotentieel van PostNL naar verwachting aanzienlijk, met een substantiële stijging van FCF naar ruim 50% van de genormaliseerde EBIT.
Gepubliceerd op 7 mei 2019 om 6.45 uurWij zijn PostNL, de bezorgers van iedereen. Al ruim 220 jaar bezorgen we bijzondere momenten. We willen de favoriete bezorger zijn door het onze klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. We vernieuwen door moderne logistiek, digitale toepassingen en communicatiekanalen te combineren. Elke dag kijken we hoe het beter kan. Van de PostNL-app en de postzegelcode tot duurzaam vervoer en stadslogistiek. Met 38.000 collega’s staan we midden in de samenleving. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 800.000 pakketten en 7 miljoen brieven.
PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €2,8 miljard in 2018, waarvan 48% afkomstig uit e-commerce activiteiten.