Innovatieprogramma Econnections

Hoe PostNL, bol.com, IKEA, Google Cloud, Mollie en Deloitte online winkelen verduurzamen samen met scale-ups.

10 mei 2022. PostNL heeft samen met bol.com, IKEA Nederland, Google Cloud, Mollie en Deloitte het programma Econnections gelanceerd. Samen met jonge, innovatieve bedrijven werken ze aan oplossingen om de verduurzaming van de totale e-commerce keten te versnellen.

Verduurzaming totale keten versnellen

Het programma Econnections werd in januari 2022 gelanceerd. Inmiddels zijn de eerste pilots van zeven scale-ups geselecteerd. Waarom was PostNL een van de eerste partijen om mee te doen aan Econnections? Liesbeth Kaashoek, directeur Pakketten en Logistiek van PostNL legt uit: “Wij geloven in samen verduurzamen en open innovatie om echt een verschil te kunnen maken. E-commerce blijft groeien en wij willen onze klanten helpen mee te groeien. Maar als we niets doen, zal met deze groei de uitstoot ook toenemen. PostNL wil de aanjager zijn van duurzame e-commerce in de Benelux. Daarom bundelen we nu samen met andere grote bedrijven onze krachten met jonge, kleinere ondernemingen. Samen kunnen we de verduurzaming van de totale e-commerce keten versnellen en jonge, groene bedrijven helpen groeien. Een win-win situatie.”

Pilots zijn veelbelovend

“Econnections werkt samen met zeven zeer zorgvuldig geselecteerde scale-ups”, vertelt Liesbeth. Een scale-up is een bedrijf dat de opstartfase succesvol doorlopen heeft en nu bezig is om het bedrijfsmodel verder op te schalen. Liesbeth vervolgt: “De gekozen pilots zijn veelbelovend en wij brengen onze expertise, investeringen en netwerk dan ook graag in, zodat de scale-ups verder kunnen groeien en we samen stappen kunnen zetten om de e-commerce te verduurzamen.”

Werkwijze Econnections

De scale-ups hebben elk een bewezen oplossing, die aansluit bij de uitdagingen van één van de partners. Bijvoorbeeld oplossingen om bedrijven en consumenten in staat te stellen duurzame keuzes te maken, om pakketten zonder uitstoot te bezorgen, duurzame verpakkingen te maken of de levensduur van producten te verlengen. Alle pilotprojecten pakken uitdagingen aan voor de hele e-commerceketen: van producent, online retailer en pakketbezorger tot aan de consument, inclusief voorraadbeheer, verpakking, levering en retournering.

Meer over de pilots

De scale-ups zetten hun tanden in een aantal concrete projecten bij de partners PostNL, bol.com en IKEA Nederland. Als leidende bedrijven op het gebied van technologie en innovatie, zetten Deloitte, Google Cloud en Mollie hun expertise in op het gebied van groeistrategie, technologie, en de uitvoering van de innovaties en het opschalen daarvan. Dit zijn de pilotprojecten:

  • Chargetrip gaat zich bezighouden met het optimaliseren van de routeplanning van elektrische voertuigen. Zo kunnen producten op de meest geoptimaliseerde en duurzame manier geleverd worden.
  • Returnless zet zich in voor het verminderen van het aantal retourneringen door de verwerking ervan efficiënter te maken.
  • De integratie van de intelligentieoplossing van Optiply wordt getest om voorraad en productaanvulling voor e-commerceklanten te optimaliseren.
  • De planningssoftware van Greenplan wordt getest om zo planningsprestaties te verbeteren met als doel om het aantal te rijden kilometers (en daarmee uitstoot) te verminderen.
  • Een belangrijke stap om de ecologische voetafdruk te verkleinen, is het verminderen van het gebruik van plastic polybag verpakkingen. Op dit moment worden die bij het verzenden van producten nog vaak als buitenverpakking gebruikt. PlasticFri biedt een duurzaam alternatief hiervoor.
  • Drop&Loop gaat zich bezighouden met het vinden van een oplossing voor het verminderen van textielafval.
  • Manyfolds gaat aan de slag met een op maat gemaakte verpakkingsoplossing voor fragiele artikelen om schade en retourneringen te verminderen. De partnerorganisaties helpen de jonge, groene scale-ups groeien zodat we met elkaar de verduurzaming van de totale e-commerce keten kunnen versnellen.

Over Econnections

Het programma Econnections is gericht op jonge bedrijven die werken aan duurzame innovaties voor de totale e-commerce keten: van producent, online retailer, pakketbezorger tot consument. Het programma omvat twee onderdelen. Ten eerste de Growth Accelerator, waarbij de deelnemende bedrijven professionele ondersteuning krijgen op diverse thema's om zo hun bedrijf te laten groeien. Ten tweede worden hun ideeën omgezet in concrete pilotprojecten en klaargestoomd voor lange termijn samenwerkingen met één van de programmapartners. Bekijk ook de website van Econnections.

Liesbeth Kaashoek


Liesbeth Kaashoek, directeur Pakketten en Logistiek van PostNL