Bezorging pakket

Wanneer wordt uw pakket afgeleverd?

Verwacht u een pakketje? Met uw postcode en de barcode van het pakket kunt u de bezorgstatus volgen. Bent u de eerste keer niet thuis? Dan proberen we het pakket bij uw buren af te geven. Of we komen de volgende dag bij u terug.

Verwacht u een pakket uit het buitenland? Kijk dan bij Pakket uit het buitenland.

Volg uw pakket

Adres van de ontvanger is in:

Bezorging pakket

1e pakketbezorging2e pakketbezorging
maandag*dinsdag
dinsdagwoensdag
woensdagdonderdag
donderdagvrijdag
vrijdagzaterdag
zaterdagmaandag

*Alleen als de webshop specifiek bezorging op maandag aanbiedt, kan de eerste bezorgpoging op maandag vallen.

Zelf uw bezorgtijd of -plaats kiezen

Komt de bezorging niet goed uit? Kies dan zelf waar en wanneer u uw pakket wilt ontvangen. U ziet de mogelijkheden voor het wijzigen van de bezorging in de Track & Trace omgeving.

U kunt kiezen voor:

  • bezorging op een ander moment (overdag of 's avonds)
  • bezorging bij uw dichtstbijzijnde PostNL-locatie

Zodra wij uw pakket hebben ontvangen van de afzender (meestal in de avond), kunt u uw keus aan ons doorgeven. Dit kan tot uiterlijk 6.00 uur 's ochtends op de dag van bezorging.

Wijzig uw bezorging

Bezorger gemist?

Als u niet thuis bent probeert de bezorger het pakket eerst af te geven bij de buren. Lukt dit niet, dan laat de bezorger een bericht voor u achter. We komen standaard de volgende werkdag nogmaals langs met uw pakket. U kunt ook zelf een tijd- of plaats kiezen na de eerste keer. Dit kan met de code op het bericht die de pakketbezorger achterlaat. U kunt uw keus tot 22.00 uur aan ons doorgeven.

Lukt het ook de tweede keer niet om uw pakket te bezorgen? Dan bewaren we het voor u op een PostNL-locatie bij u in de buurt. U heeft dan twee weken de tijd om het pakket op te halen. Daarna sturen we het terug naar de afzender.

Vergeet niet om een geldig legitimatiebewijs mee te nemen als u uw pakket ophaalt, anders mogen wij het pakket niet aan u meegeven.

Verwacht u een pakket uit het buitenland? Kijk dan bij Pakket uit het buitenland.

Wijzig uw bezorging

Bezorgen op een PostNL-locatie

Blijft u liever niet thuis wachten op uw pakket? In sommige webshops heeft u tijdens het bestelproces ook de optie om uw zending meteen op een PostNL-locatie te laten bezorgen, bijvoorbeeld in uw supermarkt. Zo bepaalt u zelf waar en wanneer u uw bestelling ophaalt. Biedt uw webshop deze optie niet? Dan kunt u na de eerste mislukte bezorgpoging met de ‘niet-thuis-code’ aangeven dat u uw pakket wilt ophalen op een PostNL-locatie van uw keuze. U kunt er ook voor kiezen om uw zending al vanaf 9.00 uur op te halen bij één van de PostNL-locaties.

Vind een Postkantoor

Geen bezorging bij de buren

Wilt u niet dat uw pakket bij uw buren wordt bezorgd? Geef dit dan aan tijdens het bestelproces in de webshop. Wij bieden het pakket dan alleen aan op uw adres. Een Aangetekend Pakket en een Pakket met Betaalservice of Verzekerservice worden nooit bij uw buren aangeboden.

Hoe laat komt de pakketchauffeur?

Vul hier uw postcode en huisnummer in als u geen Track & Trace-code hebt, maar wel wilt weten hoe laat u de bezorger kunt verwachten.

Bezorging van uw pakket zonder aan te bellen

In de volgende situatie mag een zending zonder aan te bellen worden bezorgd bij de geadresseerde:

  • de zending past door de brievenbus en is kleiner dan het standaard brievenbusformaat (38 x 26,5 x 3,2 cm)
  • het is een zending zonder aanvullende dienst (Aangetekend, Verzekerservice, Betaalservice e.d.)

Pakketten uit niet-EU-landen

Verwacht u een pakket uit een niet-EU-land? Dan moet u rekening houden met extra kosten, zoals inklaringskosten, btw of invoerrechten. PostNL doet voor uw zending van buiten de EU douaneaangifte. Wilt u deze kosten niet betalen? Dan weigert u het pakket wanneer het door ons wordt aangeboden. Wij sturen de zending vervolgens terug.

Douanerechten, btw of andere invoerheffingenInklaringskosten
EMS-zendingen (Express Mail Service)€ 17,50
Postzendingen€ 13,00
Meer over inklaringskosten

Pakket verkeerd bezorgd of zoek

Is er een pakket bij u bezorgd, bestemd voor iemand anders? Laat het ons weten. Neem contact op met onze Klantenservice 0900 – 0990 (lokaal tarief). Het kan gebeuren dat wij bij u aanbellen om het pakket terug te vragen. 

Is uw pakket zoekgeraakt? Kijk dan via Track & Trace of en waar de zending is afgeleverd.

Vind uw pakket

Klachten over de bezorging van uw pakket?

Heeft u een klacht over de bezorging van uw pakket? Neemt u dan telefonisch contact op met onze Klantenservice of vul het klachtenformulier in. Hoe vollediger u dit formulier invult, des te beter en sneller kunnen wij uw klacht afhandelen.

Naar het klachtenformulier