Stel hier uw vraag

Medische Post

Optimale verwerking en bezorging

Wanneer u Medische Post verstuurt wilt u ervan verzekerd zijn dat hier zorgvuldig mee wordt omgegaan. Deze post bevat immers vaak urgente informatie en/of de inhoud ervan kan bederfelijk zijn. Met het Medische Post-logo herkennen we deze post makkelijker en sneller tussen de andere post. Zo kunnen we uw Medische Post met extra aandacht behandelen.

Medische Post - beeld

Let op: Vanaf 6 januari 2014 bezorgen we op maandag geen post meer op huis- of vestigingsadressen. Omdat we ook stoppen met het legen van alle brievenbussen op zondag, verandert de manier van aanleveren van spoedeisende medische post in het weekend. We blijven deze spoedeisende medische post wel op maandag bezorgen, mits deze aan een aantal voorwaarden voldoet. Meer uitleg hierover leest u hieronder onder de kop ‘Hoe werkt het’.

Neem voor vragen contact op

met PostNL Klantenservice

 

  • Wat kost het?

    De tarieven voor het versturen van Medische Post zijn afhankelijk van de verpakking die gebruikt wordt, de afmetingen en gewichten en de manier waarop de zendingen aangeboden worden (partij of individueel poststuk). Hiernaast zijn er aan het versturen van Medische Post geen extra kosten verbonden.

    Voor het versturen van diagnostische zendingen zal veelal gebruik gemaakt worden van een Antwoordnummer. Wanneer u een diagnostische zending terugstuurt naar een laboratorium of ziekenhuis betekent dit dat u hiervoor meestal geen frankeerkosten hoeft te betalen.

    Trombosekaarten zullen meestal aangeboden worden als Partijenpost Klein of als Partijenpost Gemengd.

  • Hoe werkt het?

    PostNL adviseert om spoedeisende medische post van maandag t/m vrijdag (vóór 17.00 uur) te versturen, zodat wij deze de volgende dag kunnen bezorgen. Als het voor u noodzakelijk is om spoedeisende medische post op maandag te ontvangen, dan dient deze vóór zondag 17.00 uur in één van de 500 speciaal geselecteerde weekendbrievenbussen voor spoedeisende medische post gedeponeerd te worden. We vragen u om dit in de begeleidende instructies duidelijk te verwoorden. De locatie van de weekendbrievenbussen kunt u vinden in de Locatiewijzer.

    Daarnaast is er een aantal voorwaarden waaraan de post moet voldoen:

    • Er is sprake van structurele, herkenbare stromen van spoedeisende medische zendingen met bederfelijk menselijk materiaal
    • Zendingen worden vóór zondag 17.00 uur in een weekendbrievenbus voor medische post gedaan; het is van belang dat u als ontvanger hier actief de aandacht op vestigt door dit op te nemen in uw verzendinstructies
    • Het stuk is gericht aan een antwoordnummer
    • Zendingen die zijn gecategoriseerd onder UN 3373, zijn verpakt volgens instructie P650 
    • Het poststuk is voorzien van het herkenbare logo voor medische post

    Standaard worden de zendingen op maandag tussen 09.00-18.00 uur bezorgd. Het is mogelijk speciale afspraken te maken over vroegere bezorging. Als u op maandag uw spoedeisende medische zendingen wilt ontvangen, vragen wij u om contact op te nemen met uw accountmanager of PostNL Business Service om u volledig te laten informeren.

  • Diagnostische zendingen

    Wat zijn diagnostische zendingen?
    Diagnostische zendingen zijn alle menselijke en dierlijke materialen die worden vervoerd voor doeleinden van diagnose of onderzoek. Denk daarbij aan excrementen, afscheidingsstoffen, bloed en bloedbestanddelen, weefsel en weefselvloeistoffen. Levende geïnfecteerde dieren mogen niet verstuurd worden.

    Verzenden diagnostische zendingen
    Diagnostisch materiaal kunt u per post versturen mits de verpakking aan een aantal eisen voldoet. Deze eisen zijn vastgesteld door PostNL op basis van internationale regelgeving. Daarnaast moet uw verpakking aan het maximum formaat van brievenbuspost voldoen. Correct verpakte zendingen kunnen gewoon in de brievenbus, gefrankeerd als een normale Brief of gebruik maken van een Antwoordnummer. Verstuurt u partijen diagnostische zendingen? Maak dan gebruik van Partijenpost. Dit is vele malen goedkoper dan het verzenden per koerier bijvoorbeeld.

    Daarnaast is het van belang dat u van het logo voor Medische post (pdf) gebruik maakt. Lees meer over de achtergrond van de regelgeving voor Medische Post.

  • Pakketzendingen

    Mogelijk past uw zending niet door de brievenbus (max. formaat: 26,5 x 38 x 3,2 cm) of behoeft uw zending extra zorg. Ook dan helpen wij u graag verder bij PostNL.

    Via de website van Pharma & Care informeren wij u graag over de mogelijkheden voor het verzenden van medicijnen. Zo kan het zijn dat er regelgeving van toepassing is op uw zending. Maar of het nu gaat om (retour)zendingen naar de groothandel, de apotheek of zorgconsument de oplossing is voor handen.

    Met de producten van Pharma & Care kunt u geconditioneerd, met tijdvakvenster en onder strikte regelgeving uw zendingen laten bezorgen.

    Voor meer informatie: www.postnlpharmacare.nl

  • Trombosekaarten

    Wat is een trombosekaart?
    Een trombosekaart is de kaart met de medicijninstellingen (doseerkalender) voor de trombosepatiënt. De trombosedienst controleert de bloedwaarden en verstuurt aan de hand van de trombosekaart de doseerkalender voor de komende periode. Erg belangrijk dus dat deze zendingen op tijd bij de patiënt zijn.

    Verzenden trombosekaart
    De kaart moet voldoen aan de vormgevingseisen voor postzendingen en daarnaast is het van belang dat u van het logo voor Medische Post (pdf) gebruik maakt. Het versturen van trombosekaarten gebeurt meestal als Partijenpost.

  • Bezorging rondom de feestdagen

    Tijdens feestdagen bezorgen wij uw medische post op de eerstvolgende werkdag. Het kan dan dus zijn dat de bezorgdag op een later moment plaats vindt dan u van ons gewend bent. Wij houden u zo veel mogelijk op de hoogte van afwijkende aanleverlocaties en bezorgdagen. Bekijk de Postbezorging rond de feestdagen.
  • Het Medische Post-logo

    Het Medische Post-logo en de geblokte bovenrand kunt u op al uw Medische Post plaatsen. Diagnostische zendingen, trombosekaarten en hielprikjes zullen dus voortaan voorzien zijn van dit Medische Post-logo. U plaatst het Medische Post-logo op uw eigen envelop of envopak, waarbij de Voorwaarden Vormgeving van poststukken en verpakkingseisen voor diagnostische zendingen zoals u die gewend bent uiteraard van toepassing blijven.

    Bekijk de Stappenkaart Medische Post-logo (pdf).

  • Veelgestelde vragen

    Wat verandert er in de bezorging van medische post?
    Vanaf 6 januari 2014 bezorgen we op maandag geen post meer op huis- of vestigingsadressen. Spoedeisende medische post blijven we wel op zondag ophalen en op maandag bezorgen. Om in aanmerking te komen voor bezorging van spoedeisende medische post op maandag, is er een aantal voorwaarden opgesteld waaraan deze post moet voldoen. Indien u hier gebruik van wilt maken, vragen wij u dit te bespreken met uw accountmanager.

    Welke brievenbussen worden op zondag geleegd om daaruit de medische post te kunnen bezorgen?
    Uit een selectie van weekendbrievenbussen (ongeveer 500) zal op zondag de medische post worden gehaald om op maandag te kunnen bezorgen. Op de locatiewijzer kunt u zien waar de betreffende brievenbussen zich bevinden. In ieder geval zal bij elk ziekenhuis een weekendbrievenbus voor spoedeisende medische post staan. De brievenbus is herkenbaar aan het medische post-logo.

    Krijg ik mijn medische post op dinsdag t/m zaterdag gewoon bezorgd?
    Ja, alle medische post die is verstuurd van maandag t/m vrijdag wordt door ons de volgende dag bezorgd.

    Moet de verzender van de medische post nog iets speciaals doen?
    De verzender hoeft er alleen voor te zorgen dat hij (vanaf 5 januari 2014) de post uiterlijk op zondag voor 17.00 uur in een van de speciaal hiervoor aangewezen weekendbrievenbussen deponeert. Op de locatiewijzer kunt u zien waar de betreffende brievenbussen zich bevinden

    Waarom is er een Medische Post-logo?
    Wanneer u Medische Post verstuurt wilt u ervan verzekerd zijn dat hiermee zorgvuldig wordt omgegaan. De inhoud is immers vaak urgent of bederfelijk. Met het Medische Post-logo herkennen we deze post makkelijker en sneller tussen de andere post. Zo kunnen we uw Medische Post met extra aandacht behandelen.

    Op welke post kan ik het logo plaatsen?
    Het Medische Post-logo kunt u op spoedeisende Medische Post plaatsen, dat wil zeggen diagnostische zendingen met bederfelijk materiaal. Daarnaast kunt u ook uw trombosekaarten voorzien van het Medische Post-logo.

    Wat betekent het Medische Post-logo voor de verpakkingseisen van mijn poststuk?
    Naast het gebruik van het Medische Post-logo blijven uiteraard de voorwaarden rondom uw verpakkingen van kracht. U voegt dus het logo toe op de verpakking zoals u gewend bent deze op te maken. Dit betekent dat uw envelop verder opgemaakt wordt volgens de Voorwaarden vormgeven van poststukken en dat uw envopaks voldoen aan de verpakkingseisen.

    Wat moet ik doen met mijn voorraad enveloppen of envopaks?
    U kunt uw voorraad enveloppen en envopaks gewoon blijven gebruiken tot deze op zijn. Wanneer u nieuw materiaal laat drukken verzoeken wij u om het Medische Post-logo te gebruiken. In de tussentijd kunt u overwegen om het logo op een sticker af te drukken en op de juiste plaats te plakken.

    Waar kan ik mijn afzenderadres of logo plaatsen?
    Uw afzenderadres plaats u bij voorkeur eenregelig op de achterzijde van de envelop. Ook kunt u kiezen om dit eenregelig onder het Medische Post-logo te plaatsen. Wanneer u gebruik maakt van een eigen logo (icm afzenderadres) kunt u dit direct onder of rechts van het Medische Post-logo plaatsen.
    Uw poststuk dient te blijven voldoen aan de opmaak richtlijnen in de Voorwaarden Vormgeven van poststukken.

    Wat moet ik doen als de geblokte rand echt niet aan de bovenzijde van de envelop of envopak geplaatst kan worden?
    De geblokte rand wordt bij voorkeur aan de bovenzijde van de envelop geplaatst, zodat uw poststuk maximaal op valt, wanneer dit echt niet mogelijk is kunt u de balk eventueel aan de (rechter) zijkant van het poststuk plaatsen.

    Wat moet ik doen als ik gekleurde envopaks gebruik?
    Wanneer u gekleurde envopaks gebruikt kan het zijn dat er te weinig contrast ontstaat als u met een zwarte bedrukking werkt, in dit geval kunt u gebruik maken van het witte logo en de witte geblokte rand.
    De adressering wordt bij voorkeur zwart op wit gedrukt, dit is beter leesbaar. Rode letters of een rode achtergrond raden wij niet aan.

    Contact met PostNL Klantenservice
    Heeft u aan de hand van de informatie op deze productpagina nog vragen over het versturen van medische post? Neem dan contact op met de PostNL Klantenservice via 0900-0990 (€ 0,10 p/m). Wij besteden veel zorg aan het tijdig verzenden van uw medische post, mocht er toch iets mis gaan met uw verzending, neem dan contact op met: 088-8686868.