‘We kunnen nu sneller én emissievrij materialen bezorgen tot in de Amsterdamse binnenstad’, vertelt Ralph Oduber, manager business development bij het bouwbedrijf. ‘En dat is nog maar het begin. We werken aan een platform waar allerlei leveranciers en logistieke dienstverleners op kunnen aanhaken, zo maken wij echt een verschil voor de gehele markt.’
33 zwembaden CO2-uitstoot
Oduber was verrast toen hij ontdekte hoeveel verkeersbewegingen de toeleveranciers van Heijmans maakten voor de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en Universiteit van Amsterdam (UvA) - en wat daarvan de impact op het milieu was. ‘Voor deze klant, waar we het gebouwonderhoud voor doen, waren we jaarlijks verantwoordelijk voor 14 ton CO2-uitstoot. Dat zijn 33 zwembaden vol!’ Heijmans zag in dat dit een probleem was dat ze niet alleen konden oplossen. ‘Daarom hebben we alle betrokken partijen bij elkaar gebracht. Onze belangrijkste leverancier de Technische Unie (TU), PostNL voor de logistiek en verhuizer Deudekom voor de tijdelijke opslag. Door de omvang van Heijmans kunnen we invloed uitoefenen en de bouwketen sturen. We koersen af op een duurzame logistieke norm.’
De logistieke keten omgooien
Samen bouwden Heijmans, TU, PostNL en Deudekom aan een slimme verduurzaming van de stadslogistiek. ‘We hebben het logistieke proces veranderd. TU brengt de benodigde materialen naar de stadshub, Deudekom zet ze klaar voor PostNL en die brengt de materialen emissievrij naar de werklocatie in hartje Amsterdam. De eerste dag waren de bezorgers twee uur eerder aanwezig met de benodigde materialen dan onze monteurs gewend waren.’
Innovatie uitbreiden naar de gehele sector
In de eerste zes maanden van de samenwerking zijn al 750 emissievrije bevoorradingen door Heijmans verzorgd. ‘We zijn meteen met grote aantallen aan de slag gegaan en hebben bewezen dat het kan.’ De trotse manager voorspelt dat de slagkracht van alle betrokken partijen grote gevolgen zal hebben. ‘We vinden dat duurzame stadslogistiek straks voor de hele sector beschikbaar moet zijn. Ons soort bedrijf kan door zijn reikwijdte, kennis en innovatiekracht échte veranderingen stimuleren. Door deze samenwerking laten wij samen met PostNL en de Technische Unie zien dat we ons verantwoordelijk voelen voor de gevolgen van logistieke beweging in ons land.’
Servicemonteurs met het openbaar vervoer
Ondanks de grote successen van Heijmans op logistiek vlak, blijft het bouwbedrijf samen met PostNL bezig met het perfectioneren van de werkwijze. ‘We kraken nu de ‘code’ van onze immense en complexe logistieke infrastructuur, en van alle toeleveranciers en subcontractors die we nodig hebben voor onze dienstverlening. Nu rijdt bijvoorbeeld nog een koerier met een loper ’s nachts door Nederland om materialen in de busjes van onze aannemers te zetten. Die aannemers worden ’s ochtends wakker, stappen in hun dieselbusjes en rijden van locatie naar locatie. Daar aangekomen blijkt vaak dat er net andere materialen nodig zijn. Dan moeten ze weer naar de groothandel en weer terug. Om bij de volgende klus hetzelfde te ontdekken. Wat mij betreft kan een servicemonteur straks met het openbaar vervoer met zijn favoriete steeksleutel op zak naar zijn klus; alles staat klaar. Elke dag levert PostNL op de locatie van de monteurs het materiaal af. Supersnel en volledig emissievrij!’