Go big or go home? Welnee!

'Kleinere en middelgrote webwinkels krijgen juist steeds meer kansen om klanten effectief te bedienen'

Schrijf je in


Ontvang de nieuwste blogs in je mailbox.

Geslacht
optioneel

E-commerce Go big or go home? Welnee!

25 april 2017

Een webshop die veel artikelen verkoopt kan profiteren van diverse voordelen. De online winkel kan eventueel inkoopkorting bedingen en of profiteren van interessante distributietarieven. Toch liggen er ook meer dan genoeg mogelijkheden voor de kleinere en middelgrote webshops.

Deze ondernemers moeten slimme keuzes maken en bijvoorbeeld profiteren van de kansen die een fulfilmentpartner biedt. Welke mogelijkheden liggen er voor de kleinere en de middelgrote webwinkels om een voet aan de grond te krijgen in het snelgroeiende e-commerce segment?

Groei e-commerce

De omzet van e-tailers neemt jaar op jaar toe. Volgens de onderzoekers van Forrester groeit de omzet van B2C e-commerce verkopen in Nederland van 12,2 miljard euro in 2016 naar 12,85 miljard euro in 2017. Dat is een stijging van 5,3 procent. Die groei komt vooral door verbeterde websites van webwinkels. Ook steken webwinkels steeds meer energie in contentmarketing en maken ze beter gebruik van mailinglijsten.

De logistieke voorsprong van de grotere e-tailers vervaagt

De hoeveelheid webwinkels neemt ook snel toe, maar veel van deze ondernemers vinden het moeilijk om winst te maken. De marges zijn vaak klein, de hoeveelheid handmatige (administratie en inpakken) handelingen groot. Ook lukt het webwinkels niet altijd om zichzelf van de concurrentie te onderscheiden en een perfecte service te leveren. Grotere etailers hebben vooral meer financiële mogelijkheden om hun klanten goed te bedienen. Bijvoorbeeld met een effectieve klantenservice en korte levertijden. Dat betekent niet dat kleinere webwinkels onvoldoende kansen hebben om klanten te bedienen met een op maat gesneden bezorging. Integendeel.

Slimme oplossingen

De uitspraak ‘go big, go niche or go home’ komt vaak langs. Hij gaat over de kansen van kleinere en middelgrote webwinkels. Ik weet dat deze uitspraak niet altijd geldt. Één van de redenen is dat een webwinkel echt niet alle artikelen op voorraad hoeft te hebben. Een fulfilmentbedrijf kan dit op zich nemen. Belangrijker is het sowieso om te weten wanneer een artikel te leveren is en deze info met een klant te delen. U kunt het artikel ook met een dropshipment direct vanaf de producent bij uw klant laten leveren.

Een kleine of middelgrote webwinkel wil flexibel zijn en kiest er daarom soms voor om een deel van de zendingen zelf te verzorgen. Toch is de huidige trend dat steeds meer webwinkels dit verzendproces uit handen geven. Dat is een keuze voor gemak. Maar misschien is het nog wel meer een keuze van de webwinkel om zich vooral bezig te houden met dat waarin de webwinkel goed is. Denk aan producten of diensten aanbieden aan klanten, het analyseren van aankoop- en retourgedrag en het beantwoorden van vragen.

Steeds meer logistieke mogelijkheden

Het aanbieden van flexibele bezorgopties in de webwinkel is stukken eenvoudiger dan jaren geleden. De klant kan nu vaak een tijdvak kiezen en de webwinkel heeft manieren om de consument te sturen met verschillende tarieven. Reken een hoger tarief bij een avondbezorging, een pakket dat moeilijk te combineren is of naar een lastig te bereiken locatie moet. Werkt u samen met een fulfilmentpartner? Stem dan goed uw wensen af en bepaal wat u uw klanten wilt aanbieden. Leg een deel van uw activiteiten in handen van uw fulfilmentpartner en focus op uw kerntaken.

Maak keuzes en vergroot uw grip

Juist voor de kleinere en middelgrote webwinkel nemen de mogelijkheden snel toe. Enerzijds zijn er kansen voor slimme samenwerkingsverbanden met fulfilmentbedrijven en vervoerders. Anderzijds zijn er IT-tools, zoals bijvoorbeeld Bumbal, die ervoor zorgen dat u als webwinkelier grip kunt houden op de logistieke afwikkeling van uw verkopen. Eigenlijk is het een win-win-situatie. 

Kleinschaligheid biedt kansen in de communicatie met klanten en het fulfilment- en verzendproces is afgedekt met vrijwel dezelfde mogelijkheden die partijen als Zalando, Bol.com en diverse andere webwinkels bieden.

Auteur: Maryam Boonstra

0 reacties


Reageer op dit bericht