Online planten en bloemen verkopen. Zou jij het doen?

Schrijf je in


Ontvang de nieuwste blogs in je mailbox.

Geslacht
optioneel

E-commerce Online planten en bloemen verkopen. Zou jij het doen?

10 april 2017

Het grootste gedeelte van de sierteeltconsumptie vindt nu nog offline plaats. In andere sectoren ligt het percentage online verkochte producten een stuk hoger, dat maken wij bij PostNL elke dag mee. De verwachting is dat dit bij de sierteelt ook snel gaat stijgen. Hoe ziet die verwachting er nou eigenlijk uit?

Wanneer je de titel van dit blog leest krijg je al snel het gevoel van een wij-van-WC-eend-adviseren-WC-eend-blog. Desalniettemin vind ik het goed om eens toe te lichten hoe wij als PostNL, met onze ervaring rondom webshops, kijken naar de sierteelt branche. Waarom is dit een interessante markt voor ons en onze klanten? Hoeveel potentie heeft deze markt naar de toekomst toe?

Import- en exportcijfers

Binnen de sierteelt wordt veel gekeken naar import- en exportcijfers. Het CBS publiceert hier vrij gedetailleerde cijfers over. Deze cijfers zeggen niet zoveel over hoeveel bloemen en planten er nu gekocht worden. Ze vertellen meer over hoeveel er vanuit Nederland geëxporteerd en geïmporteerd wordt. Dit wordt dan weer uitgedrukt in exportwaarde wat op zijn beurt weer niet zoveel zegt over het bedrag waarvoor de producten uiteindelijk in de winkel komen te staan. Er moet dus gekeken worden naar de consumptie van sierteelt in Nederland en de landen om ons heen. Het Productschap Tuinbouw had hier aardige cijfers over – al gaan deze over 2013. Ik heb me uit betrouwbare bron laten influisteren dat de VGB en FloraHolland over recentere cijfers beschikken, al zijn deze helaas nog niet openbaar.

Online verkoop bloemen en planten heeft veel potentie

Kijkende naar de consumptie kunnen we tot de conclusie komen dat er in ons eigen land en de omringende landen (België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Denemarken) voor ongeveer 19 miljard euro aan sierteelt wordt geconsumeerd. De overgrote meerderheid hiervan wordt aangeschaft in fysieke retail: oftewel offline (bloemisten, tuincentra of supermarkten bijv.). In 2013 verschilde het percentage online gekochte sierteelt per land maar lag deze gemiddeld genomen rond de 2-3%. Dit zal inmiddels iets meer zijn.

Bij andere branches ligt het percentage online verkochte producten veel hoger. Dit wetende is de verwachting dat dit voor de sierteelt ook nog flink gaat stijgen. Dit is natuurlijk meer een mening dan een feit, maar mijn stellige overtuiging is dat dit gaat plaatsvinden. Eerder schreef ik hier ook al over in dit blogartikel. Als dat inderdaad het geval gaat zijn en de sierteelt branche de potentie heeft om naar bijvoorbeeld 50% online verkopen te stijgen, komt er binnen de zojuist genoemde landen een nieuwe e-commerce productcategorie bij met een verkoopwaarde van ongeveer 9 tot 10 miljard euro. Meestal zien we dat ’online gaan’ vaak ook zorgt voor het groter worden van de consumptie offline en online als geheel.

Nederlandse aanbieders hebben een voorsprong

Hoeveel je als retailer of e-tailer hieraan kunt verdienen is natuurlijk een tweede. Dit zal samenhangen met je marktaandeel, bereik, cross-sell mogelijkheden etc. Wel is het natuurlijk zo dat Nederlandse re- of e-tailers hierin een voorsprong kunnen nemen ten opzichte van hun Europese concurrenten. De meeste bloemen en planten zijn van Nederlandse makelij of het product wordt in Nederland geïmporteerd om doorverkocht te worden. Er hangt ook veel samen met de mate waarin er efficiënte logistieke oplossingen zijn binnen de sierteelt. Het is nou eenmaal niet eenvoudig om een bederfelijk product als bloemen en planten te versturen. Als PostNL proberen we hierin te faciliteren met onze Flora -propositie. Enerzijds door de digitale brug te leggen naar de bron - de kweker - en anderzijds door de fysieke stroom te faciliteren (fulfilment, verzending en klantenservice). Zo wordt het uiteindelijk toch nog een beetje een wij-van-WC-eend-adviseren-WC-eend-blog. 

Foto: istock.com

Auteur: Luuk Wijnhold

0 reacties


Reageer op dit bericht