Menu

Hoe worden de online prijzen voor boeketten bepaald?

Schrijf je in


Ontvang de nieuwste blogs in je mailbox.

Geslacht
optioneel
Het blijft lastig om voor een goede prijs een mooi boeket thuis te laten bezorgen. Zeker als je je richt op de onderkant van de markt, de boeketjes die bijvoorbeeld bij supermarkten verkocht worden. Ook moeten we daarbij niet vergeten dat thuisbezorgen een dienst is met een bepaalde prijs kent. Hoe wordt de prijs van een online besteld boeket bepaald en wat is hiermee mogelijk?

Mijn twee blogs hiervoor gingen over de bijeenkomst van de VGB en hun tegenwerpingen op e-commerce bij bloemen en planten. Duidelijk werd dat de productkwaliteit, de logistiek en de prijs de belangrijkste tegenwerpingen waren op online bestelde bloemen en planten. Mijn vorige twee blogs gingen over de productkwaliteit en de logistiek. Ditmaal het laatste blog in deze serie: prijs.

Is de prijs te hoog?

De VGB bestempelde de prijs van de door hen bestelde producten op enigszins cynische wijze als te hoog. Hier hebben ze wel een belangrijk punt te pakken. Onder de 20 euro is er in Nederland online nauwelijks een bos bloemen thuisbezorgd te krijgen. Dit viel het Tv-programma Kassa ook al op.

Hoge prijzen in het buitenland

Wel zijn er enkele uitzonderingen zoals bijvoorbeeld brievenbusbloemen. In het buitenland zijn de prijzen nog wat hoger. Voor Duitsland en België geldt 20-25 euro, Frankrijk en Groot-Brittannië 25 tot 30 euro en Denemarken bijvoorbeeld hoger dan 27 euro. Deze prijzen gaan over boeketten die we bij een bloemist in Nederland voor 10 tot 15 euro zouden kunnen kopen. Zouden we dit afzetten tegen supermarkten wordt de vergelijking nog drastischer. Al vraag ik me af of dan de kwaliteit nog wel te vergelijken is.

Thuisbezorgen heeft een prijs

Allereerst is het natuurlijk zo dat thuisbezorgen een dienst is waarvoor betaald moet worden. Voor veel consumenten klinkt dit gek omdat veel webshops zogenaamd gratis bezorgen. Uiteraard is dit gewoon een service die een prijskaartje kent. Dit heeft weer effect op de uiteindelijke prijs van een online besteld boeket.

Voor de verzendingen worden kosten gemaakt voor de verpakking, voor het verpakken (arbeid/fulfilment) en het vervoer. Er kan logistiek gezien weer onderscheid worden gemaakt tussen een centraal en een decentraal model. Voorbeeld van een centraal model zijn Greetz en Bloompost. Voorbeelden van een decentraal model zijn Fleurop en Topbloemen.

De kosten voor vervoer in het decentrale model liggen gemiddeld genomen hoger dan in een centraal model. Dit is zo omdat de gemiddelde stopdichtheid (het gemiddeld genomen aantal stops per 100 huizen) in een decentraal model veel lager is dan in een centraal model.

Rekenen met BTW

Het boeket dat we voor 10 tot 15 euro kopen bij een bloemist is bij een boeketmaker op de bloemenveilig voor ongeveer 4 à 5 euro te krijgen. Dit is echter wel afhankelijk van het seizoen en de kwaliteit. Voor fulfilment, verpakking en verzending komt daar nog eens zo’n 8 tot 9 euro bij. Als ik het bij elkaar optel kom ik op een kostprijs van 12,50 euro voor een thuisbezorgd boeket exclusief btw.

Voor sierteelt geldt een btw-tarief van 6%. Het product wordt nu vanuit één leverancier als één product aangeboden (namelijk het boeket inclusief de bezorging). Daarom mag er over het geheel 6% worden gerekend. Dat maakt dat de kostprijs uiteindelijk uitkomt op 13,25 euro. Die 6% btw is overigens een belangrijk voordeel. Niet zozeer voor de webshop zelf, maar wel dat de prijs naar de consument toe lager is/lijkt. De webshop krijgt de btw via de fiscus wel weer een keer terug als aftrekpost.

Prijs voor thuisbezorgen valt best mee

Qua prijs vind ik het dus eigenlijk reuze meevallen. Een boeket dat bij de bloemist 10 tot 15 euro kost is inclusief de bezorgingservice voor een inkoopprijs van 13,25 euro te leveren aan de consument. Ik geef toe dat het uiteindelijke thuisbezorgde boeket met marge voor de (web)winkelier wel wat duurder is. Vergeet niet dat thuisbezorgen ook een dienst is.

Dat er online nauwelijks bestelsites zijn waar je een boeket onder de 20 euro kan krijgen duidt erop dat er of vrij hoge brutomarges worden gemaakt over de boeketten, of de processen minder efficiënt (lees: duurder) zijn dan hierboven beschreven.

Als laatste heb ik nu natuurlijk gerekend met het minimale. Dat wil zeggen, een boeket aan de onderkant van de markt door een webshop met een erg klein pakketvolume. Als we uitgaan van een boeket met een inkoopprijs van 7 tot 10 euro dan praten we al snel over een boeket dat je voor 20 tot 30 euro kan kopen bij een bloemist. De logistieke kosten blijven echter hetzelfde.

Het maakt qua logistieke kosten ook niets uit of het een iets groter of kleiner boeket is (zolang het maar onder de 100 centimeter en onder de 30 kilogram blijft). Een boeket van 7 euro (ongeveer 20 euro bij de bloemist) kan daardoor voor een kostprijs van 16,43 euro inclusief btw worden bezorgd bij de consument. Een boeket van 10 euro (ongeveer 27 euro bij de bloemist) voor een kostprijs van 19,61 euro inclusief btw.

Kortom: thuisbezorgen is nooit gratis en de prijs van de bezorging en alles daaromheen zal altijd bovenop de inkoopprijs van een boeket komen. Het is echter niet onmogelijk om een mooi boeket voor een redelijke prijs thuis te bezorgen bij de consument. Hierbij geldt dat hoe hoger de inkoopprijs van het boeket, hoe minder hoog de prijs (inclusief thuisbezorging) lijkt ten opzichte van die van een bloemist. Voor webshops betekent dit laatste natuurlijk een hogere potentiële marge wat de productcategorie uitermate interessant kan maken.

In mijn afgelopen drie blogs zocht ik naar betere oplossingen voor e-commerce binnen de sierteelt branche. Kritiek op de onlineverkoop spitsen zich vooral op de productkwaliteit, de logistiek en de prijs. In dit artikel las je mijn visie op het gebied van de prijs. Lees hier de andere twee blogs over productkwaliteit en de logistiek.

Auteur: Luuk Wijnhold