Data-driven marketing: zó breng je de juiste boodschap op het juiste moment

Schrijf je in


Ontvang de nieuwste blogs in je mailbox.

Geslacht
optioneel

Klantinzicht Data-driven marketing: zó breng je de juiste boodschap op het juiste moment

7 december 2016

Data-driven marketing is één van de marketing buzzwoorden van afgelopen jaar. Het gonst overal rond en als ondernemer heb je echt het idee dat je er iets mee moet. Maar wat houdt het nu eigenlijk in? Ik vertel je er graag meer over in mijn blog.

Powered by people

Consumenten hebben de keuze uit een enorm aanbod van informatie. Er komt veel, heel veel op ze af. Zoveel zelfs dat ze keuzes moeten maken in waar ze wel en waar ze geen aandacht aan besteden. Ze willen én verwachten dan ook steeds meer dat websites, mailings en andere marketingacties aansluiten op hun persoonlijke situatie.

Mijn collega Ilse de Smet vertelde al eerder over de succesfactoren van personalisatie.

“Jouw direct mail wordt beter geaccepteerd door de ontvanger als deze gepersonaliseerd is. De ontvanger herkent zich dan sneller in het verhaal, voelt zich aangesproken en is eerder geneigd om verder te lezen. Ook komt de boodschap beter over, omdat deze relevant is voor de lezer.”

Om de ontvanger aan te spreken en om positief op te vallen moet je er dus voor zorgen dat de campagne persoonlijk is. En daar komt data-driven marketing in beeld. Voor personalisatie heb je de juiste gegevens nodig. Hoe meer je weet over de ontvanger, des te verder kun je gaan met personaliseren en het presenteren van de juiste boodschap op het juiste moment.

Verzamel gegevens én analyseer ze. Zo ontdek je kansen om te kunnen scoren.

Driven by data

Wat is data-driven marketing nu eigenlijk? Data-driven marketing is het ontwikkelen van je marketingactiviteiten op basis van klantdata die je verzamelt, interpreteert en analyseert. Het starten van je marketingcampagne vanuit de behoefte van de klant. Het benaderen van je klanten op het moment waarvan je denkt (of beter: weet) dat dát het beste moment voor de klant is om contact met je te hebben.

“Bedenk vóór je je klant benadert of hij eigenlijk wel op je boodschap zit te wachten. Je zorgvuldig bijgehouden klantdata kan hierbij helpen.”

Heeft iemand net een kruiwagen bij jouw winkel gekocht? Biedt hem dan geen kruiwagen aan, want dan irriteert je die klant enorm en dat is nergens voor nodig. Het klinkt heel logisch, maar dergelijke situaties komen nog ontzettend vaak voor. Jij weet vanuit je data waar je klant absoluut niet meer geïnteresseerd in is én waar je nu misschien juist wel mee kunt scoren.

Weet wat je klant wil

Een voorbeeld uit de praktijk. Bij PostNL hebben we verschillende verzendopties. Wanneer bij een klant het volume stijgt, wordt het op een bepaald moment goedkoper om over te stappen op een andere verzendoptie. Wanneer wij bij een klant merken - door de data bij te houden en te analyseren - dat hij een steeds groter volume inkoopt, dan bellen of mailen we hem proactief. We doen hem dan een aantrekkelijker, goedkoper of passender aanbod doen. Dat lijkt in eerste instantie alsof we in onze eigen vingers snijden, maar uiteindelijk is een tevreden klant meer waard. Klanten stellen het op prijs dat je met ze meedenkt en dat je met het beste aanbod komt. En als jij het niet doet, dan doet je concurrent het wel. Maak dus gebruik van de voorsprong die je ten opzichte van je concurrent hebt.

2016-12-05 Data driven marketing (2)

Probeer per klant te voorspellen wanneer hij met welke boodschap geholpen is.

Ook voor kleinere bedrijven

Data-driven marketing klinkt heel ingewikkeld. Je zou denken dat het alleen is weggelegd voor grotere organisaties zoals PostNL. Niets is minder waar; dankzij toegankelijke computerprogramma’s is een data-driven marketingaanpak meer en meer bereikbaar. Mijn advies is ook: maak het vooral niet te ingewikkeld. Kijk naar de kansen in je eigen onderneming en wees creatief in de toepassing.

“Ik wil van mijn bakker geen aanbod voor een taart als ik niets te vieren heb.”

Een aanbieding van taarten als ik niets te vieren heb is niet interessant voor mij. Maar een aanbieding vlak voor mijn verjaardag, ja dan vind ik dat heel attent.

Trek op tijd aan de bel

Er zijn allerlei succesfactoren en valkuilen op het gebied rondom data-driven marketing. Maar kijk vooral naar je eigen kracht en zorg dat je je klant goed leert kennen. Zo kun je als schilder wel bedenken dat de buitenboel iedere vier jaar toe is aan een nieuw likje verf, maar misschien vind je klant één keer in de vijf jaar wel genoeg.

“Het momentum bepaal je niet vóór de klant, maar samen mét de klant. Je kunt daar natuurlijk ook gewoon naar vragen of het samen overleggen.”

Als je bijvoorbeeld naar hardloopschoenen kijkt, dan kan een loper er zo’n 1.200 km mee rennen voordat de demping versleten is. Als verkoper van de hardloopschoenen weet je niet wanneer je klant toe is aan een nieuw paar. Niet als je niet weet hoeveel en hoe vaak hij rent. Maar daar kun je wel naar vragen om vervolgens zelf te berekenen wanneer je een aantrekkelijk aanbod kunt doen.

Als je servicegericht meedenkt is dat niet storend. Ik vind het zelf bijvoorbeeld ook fijn als de online partij waar ik mijn lenzen bestel, me op tijd een seintje geeft. Ze weten hoelang ik met mijn pakket maandlenzen doe en wanneer ik er dus weer bijna doorheen ben. Hierdoor grijp ik niet mis en de leverancier hoeft niet bang te zijn dat ik snel even naar de opticien op de hoek ga. Het is niet erg dat leveranciers veel van je weten. Als ze maar netjes en open met deze kennis omgaan én jij er ook voordeel bij hebt.

“Vergeet als ondernemer of marketeer niet om ook als klant te denken. Wat zou jij zelf prettig vinden en wat zou je irriteren?”

Mijn laatste tip: stel jezelf voortdurend de vraag ‘Wat zou je zelf prettig vinden en wat zou je irriteren’ als je zelf onderwerp was van een data-driven marketingactie.

Heb jij interessante tips of heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Laat het me weten!

Bron headerbeeld: Designed by Valeria_Aksakova / Freepik

Auteur: Koen van Hees

0 reacties


Reageer op dit bericht