E-commerce, ketenoptimalisatie en maakindustrie

E-commerce E-commerce, ketenoptimalisatie en maakindustrie

14 december 2016

Vorige maand was het de 11e van de 11e. Behalve een belangrijke dag voor onze medelanders onder de Maas, geldt 11 november in China als Singles Day. Een dag die sinds de jaren ’90 in het teken staat van het kopen van producten – op zich opmerkelijk voor een communistisch land.

Voor Ali Baba, China’s grootste webshop, betekent deze dag maar liefst $13,8 miljard omzet. Als platform van aanbieders, is Ali Baba een opmerkelijk verschijnsel, met lessen en consequenties voor Nederlandse producenten, groothandelaren en retailers.

Direct van de producent dankzij een webshop

Het interessante van Ali Baba is de mogelijkheid direct bij de producent te kopen. Achter veel sellers op Ali Baba zitten producenten van allerhande artikelen, waar consumenten middels subwebshops als AliExpress zelfs op stuks-niveau kunnen bestellen. Dankzij een aantal Chinese slimmigheidjes in de internationale postafspraken van de Universal Postal Union (UPU), voor minimale bedragen thuisbezorgd. Ook al betreft het een telefoonhoesje van $2. De enorme maakindustrie van China wordt op deze wijze ontsloten voor de internationaal online shoppende (en vaak ook prijsbewuste) consument.

Concurrentie voor retailers

Blokker, om maar een voorbeeld te noemen, heeft er een concurrent bij gekregen waar het gaat om huishoudelijke artikelen: één die alles (voor Blokkerse begrippen) voor inkoopprijs aanbiedt en tegen dumpprijzen thuisbezorgt. Een partij waar je direct feedback over het product achterlaat bij de producent, die vervolgens. zelfs proactief met de consument communiceert. Nadelen zijn er natuurlijk ook: bezorgduren zijn lang, communicatie met producenten laat nogal eens te wensen over en producten zijn soms van twijfelachtige kwaliteit. Desondanks zijn dit geen nadelen die Ali Baba de komende jaren zou kunnen gladstrijken op basis van data en een slim logistiek beleid. Een enorme bedreiging voor Europese retailers, dat hen stevig zal gaan laten nadenken over hun toegevoegde waarde – of daar nu Sarah Jessica Parker aan te pas komt of niet.

Online gaan en consequenties in de keten

Productcategorieën die “online gaan” – waar het aandeel online gekochte artikelen sterk toeneemt ten opzichte van de offline gekochte artikelen – veroorzaken flinke veranderingen in de achterliggende keten. Waar in de consumentenelektronica in Nederland nu meer dan 60% van de aankopen online plaatsvindt en in de fashion meer dan 40%, tekent zich een interessante ontwikkeling af. De weg naar de producent wordt steeds korter, verschillende spelers in de keten zoeken nieuwe rollen en er vindt een shake-out plaats van spelers die minder weten in te spelen op de consequenties van “online gaan”.

De opkomst van dropshipment oplossingen

Om maar een paar voorbeelden aan te halen. Waar in de jaren ’90 elektronica door winkels werd ingekocht bij groothandels/distributeurs, die weer inkochten bij producenten, hebben sommige producenten nu eigen winkels in de internationale winkelstraten (denk aan Samsung, Tesla of Apple). Ook merken wij bij PostNL een toenemende vraag naar dropshipment oplossingen, waarbij de retailer producten verkoopt dit feitelijk nog op voorraad staan bij de producent (denk bijvoorbeeld aan wasmachines of ijskasten, zelf zijn we hierop inspelend het initiatief Flown gestart). Als laatste moet in het licht van de shake-out ook het jammerlijke failliet van V&D en andere Nederlandse winkelketens worden bezien. Maar dit is slechts de voorkant, ook achter deze winkelketens zijn partijen die het hoofd niet boven water hebben kunnen houden zoals groothandels of distributeurs.

Kansen voor Nederland en Europa

Kijkend naar Ali Baba, zou Nederland – maar liever nog Europa – moeten kijken naar een strategie voor een duurzame en succesvolle rol in internationale e-commerce, vanuit bestaande maakindustrieën. Die strategie zou moeten bestaan uit drie onderdelen:

  • Identificeren van een maakindustrie en de rollen van verschillende spelers in de bijbehorende keten;
  • Ontwikkelen van relevante end-to-end logistiek, opzetten van korte supply chain tussen producent en consument;
  • Aansluiting op de juiste relevante consumentenplatforms en doorontwikkeling van meer specialistische online consumentenproposities.

Dit vereist echter wel een integrale aanpak. De belangen van verschillende spelers in een keten zijn niet zelden conflicterend. Een groothandel hoeft bijvoorbeeld helemaal geen belang te hebben bij een korte keten tussen de producent en consument, waar een winkelketen niet persé baat heeft bij het ontsluiten van productievoorraad op consumentenplatforms online.
Met andere woorden: een keten zal niet zo snel uit zichzelf verkorten/optimaliseren door e-commerce, omdat dit soms een directe bedreiging is van sommige spelers actief in diezelfde keten.

Kijkend naar de markt waarin ik voor PostNL actief ben, één van de grootste Nederlandse maakindustrieën, dan is bovenstaande erg herkenbaar. In de keten zijn een aantal prachtige Nederlandse (familie-)bedrijven actief, die hun kennis en specialisme al generaties hebben doorontwikkeld, maar nog weleens worstelen met de rol van online verkoop. Het feit dat bijna 44% van alle bloemen en planten wereldwijd in Nederland is geproduceerd, biedt echter een geweldige kans bij het online gaan van de markt. Met name een kans voor Nederlandse producenten hun productie te ontsluiten voor elke klant wereldwijd. Dat dit consequenties heeft voor de huidige supply chain is evident en zeker niet altijd eenvoudig. Maar dat deze ontwikkeling gaat doorzetten, staat als een paal boven water.

Auteur: Luuk Wijnhold

0 reacties


Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reageer op dit bericht