Huis-aan-huisfolderverspreiding geduchte concurrent van Google

Klantinzicht Huis-aan-huisfolderverspreiding geduchte concurrent van Google

24 augustus 2016

Terwijl Facebook en Google strijden om de onlinemarketingeuro hebben ze er met huis-aan-huisfolderverspreiding een geduchte concurrent bij. Wat? Ja, folderverspreiding die bij de consument op de deurmat valt blijkt een echte conversiekiller te zijn. Steeds vaker zie ik dat klanten hun online budget (o.a. AdWords) offline inzetten. Daar vertel ik je graag over in dit artikel.

Maar eerst iets anders. Heb jij de film Minority Report met Tom Cruise weleens gezien? In die tijd gaf de film ons een kijkje in de toekomst, tegenwoordig is veel uit de film ook echt mogelijk. De scene waar Tom Cruise over het station loopt bijvoorbeeld. Op basis van zijn profiel worden persoonlijke reclameboodschappen getoond. De boodschappen gaan zelfs zo ver dat hij met naam en toenaam in de advertenties genoemd wordt.

Ik kan me nog goed herinneren dat mensen (waaronder ik) hier een soort ‘Big Brother’ gevoel bij kregen. We worden constant in de gaten gehouden en die informatie wordt gebruikt om ons te benaderen. Nu is dat niet vreemd meer. We hebben geaccepteerd dat Google ons persoonlijke boodschappen voorschotelt op basis van ons zoekgedrag. Hetzelfde geldt voor Facebook, die haar advertenties aansluit op jouw profiel. Alles wat jij invult wordt gebruikt voor relevantere advertenties.

Zitten we wel te wachten op relevantie?

Ik vraag het me serieus af. Dagelijks word ik overladen met boodschappen die perfect bij mijn persoon passen. Na de aankoop van een nieuwe zomerjas word ik nog weken gevolgd door advertenties van zomerjassen. Uiteindelijk koop ik een jas met de voor mij beste prijs-kwaliteit-service verhouding. Althans dat denk ik, maar dekt mijn eigen zoekgedrag mijn behoeften voldoende af?

Hier is sprake van geconditioneerd gedrag. We kiezen graag voor regelmaat en vaste patronen. Mijn wereldje wordt ineens erg klein. Ik zie alleen maar producten waar ik iets aan zou hebben. Heel handig zou je denken, maar ik mis het spontane. De inspiratie voor andere leuke kleding. Mijn eigen behoefte bepaalt mijn zoekgedrag: door mijn koopgedrag krijg ik alleen uitingen te zien van de merken waar ik net iets van gekocht heb. Sterker nog, vaak zijn het precies dezelfde kledingstukken. Wat heeft het nou voor zin om mij te verleiden met kleding die ik net gekocht heb?

Het zou fijn zijn als mijn favoriete kledingwinkels mij terug de zaak in trekken door nieuwe suggesties te doen. Het enige wat ze nu doen is mijn eigen keuzes onder mijn neus schuiven terwijl ik online zoek. Een duidelijk verschil tussen pull en push marketing.

In essentie wil iedere consument geïnspireerd en getriggerd worden. Ons eigen zoekgedrag in Google is een vorm van pull marketing. Aan de andere kant wil de consument ook geïnspireerd worden door persoonlijke suggesties. Dit is push marketing. Uit onderzoek van iProspect is zelfs gebleken dat maar liefst 67% van alle zoekopdrachten gestimuleerd wordt door ouderwetse offline campagnes.

Uitgebreid segmenteren met huis-aan-huis

De persoonlijke advertenties op Google worden gegenereerd op basis van criteria. Een aantal voorbeelden: 

  • Bezoekers die website X bezoeken krijgen advertentie A te zien
  • Jonge getrouwde stellen krijgen advertentie B te zien
  • Alle mensen in de leeftijd tussen 35 en 50 krijgen advertentie C te zien
  • En zo kunnen we nog wel even doorgaan

Maar wist je dat we met huis-aan-huisfolderverspreiding ook diepgaand kunnen segmenteren? Het gaat namelijk veel verder dan alleen segmenteren op basis van postcode. Met huis-aan-huis-folderverspreiding kunnen we op maar liefst 500 kenmerken per postcode segmenteren. Moet je nagaan hoe relevant de boodschappen op jouw deurmat worden. 

Zo kunnen we bijvoorbeeld segmenteren op Nederlandse consumententypes:

  • Intellectuele doorgroeiers, alleenstaanden en paren tot 55 jaar zonder kinderen
  • Eerlijke buurtbewoners, gezinnen met jongste kind onder de 6 jaar
  • Welgestelde gezinnen en emptynesters, 2x modaal of hoger
Of op basis van woning. Zo kunnen we onder andere segmenteren op mensen die wonen in:
  • Laagbouw zonder tuin
  • Een woonboot
  • Een vrijstaande woning dat gebouwd is tussen 1975 en 1989 met een oppervlakte van meer dan 180 m2
Je ziet het. Google weet veel en kent ons goed, maar wij weten precies wat er zich achter de brievenbus afspeelt.

Op naar relevante inspiratie

Terug naar mijn zoektocht naar nieuwe kleding. Online word ik dus niet veel wijzer, ik krijg telkens afbeeldingen van mijn eigen kleding te zien. Weinig inspirerend. Give me something new! Misschien ben ik wat bevooroordeeld door mijn werk. Maar ik ben blij dat steeds meer adverteerders zich bewust worden van het effect van huis-aan-huisfolderverspreiding. Door de stapel folders op mijn deurmat raak ik weer geïnspireerd. Gelukkig ben ik niet de enige die de voordelen van huis-aan-huisfolderverspreiding ziet.

Auteur: Yuri Goossens

0 reacties


Reageer op dit bericht