Menu

Wees koploper, zet in op data

Schrijf je in


Ontvang de nieuwste blogs in je mailbox.

Geslacht
optioneel
Stel je voor dat je een pakketje hebt besteld dat vanmiddag wordt bezorgd. ’s Ochtends besluit je nog even te sporten. Voordat je je huis verlaat, zet je de verwarming op 16 graden. Eenmaal aangekomen op de sportschool ontvang je een pushbericht van de PostNL-app, waarin je gevraagd wordt of je om 14.00 uur thuis bent om je pakket in ontvangst te nemen. Klinkt als toekomstmuziek of is het toch dichterbij dan we denken?
Bij vrijwel alles wat we doen laten we een ‘digitale datavingerafdruk’ achter. Of het nu gaat om het aantal kilometers dat je loopt met je Apple Watch Nike+ of als je op zoek bent naar een goed boek op bol.com. Maar ook het lager zetten van de thermostaat, via een app, is een relevante databron.

Het beste uit jezelf op basis van jouw data

Voor veel organisaties is dit soort informatie waardevol, omdat zij daarmee aanvullende diensten kunnen bieden. Diensten die voor extra toegevoegde waarde zorgen. Des te meer de Apple of Nike+ app weet over jouw lichaam, des te beter de suggesties die je krijgt om je sportprestaties te verbeteren. Op deze manier verandert het horloge in een personal coach, die op basis van jouw persoonlijke data helpt het beste uit jezelf te halen.

Stevige concurrentiepositie

Voor bedrijven zoals Apple, Google en Facebook is het de gewoonste zaak van de wereld om data te gebruiken voor het verbeteren van hun producten en diensten en zo de concurrentie voor te zijn. Maar ook nieuwe spelers, zoals Snapchat, Uber en Tesla weten hun plek op te eisen in de digitale economie door slim gebruik te maken van data. Zo wordt Snapchat steeds belangrijker voor adverteerders nu te meten is of gebruikers na het zien van een McDonalds advertentie ook daadwerkelijk deze fastfoodketen hebben bezocht. En zet Uber speciale sensoren in die aantonen waarom bepaalde chauffeurs slecht beoordeeld zijn.

Slim stekkertje

‘Hoe zit dat dan in Nederland?’ zul je misschien denken. Naast de grote internationale digitale merken die we allemaal kennen, zie je ook veel data-innovatie bij merken en in sectoren waar je het misschien niet direct zou verwachten. Wat dacht je bijvoorbeeld van de ANWB: met een slim stekkertje en mobiele app kun je zelf je rijgedrag meten en gegevens bijhouden over je auto. Of denk bijvoorbeeld aan het slim gebruiken van datascans bij de distributie van orchideeën in de bloementeelt. In plaats van de veiling te gebruiken voor het sorteren, kan de kweker direct orchideeën distribueren over de hele wereld zonder tussenkomst van derden.

Zorgvuldigheid & integriteit

Natuurlijk wekken dit soort innovaties ook vraagtekens op. Als de ANWB ook verzekeringen levert, wat gebeurt er dan met de data? Bij het gebruik van data draait het natuurlijk om zorgvuldigheid en integriteit. Dat begint met het naleven van de spelregels vastgelegd in de privacywetgeving. Wees koploper en zet in op data, maar wel volgens de laatste wet- en regelgeving.

Werken met een betrouwbare partij

Bovengenoemde ontwikkelingen zijn de reden dat PostNL al haar data gerelateerde activiteiten heeft samengebracht in het organisatieonderdeel PostNL Data Solutions. Op deze manier kan PostNL klanten nog beter bedienen bij het verkrijgen, verrijken en verwerken van data voor klantprofielen, logistieke optimalisatie en fraudepreventie. Uiteraard op basis van de laatste wet- en regelgeving, zodat men zich geen zorgen hoeft te maken. Zoals PostNL al meer dan 100 jaar staat voor briefgeheim, zo staat PostNL Data Solutions garant voor dataprivacy, voor nu en in de toekomst. Meer weten hoe jouw organisatie op basis van de laatste wet- en regelgeving kan omgaan met data? Neem contact op met een van onze data adviseurs via postnl.nl/datasolutions.

Auteur: Mario Suijkerbuijk