Aan de slag met 'Delen is het nieuwe hebben'

Schrijf je in


Ontvang de nieuwste blogs in je mailbox.

Geslacht
optioneel
Ik zal het maar eerlijk toegeven: ik vond het hartstikke spannend om mijn vorige blog te delen. Benieuwd naar reacties en feedback maar ook die spanning: “Zit hier eigenlijk wel iemand op te wachten? Bevat het voldoende nieuwswaarde? Spreekt het tot de verbeelding?” Maar zoals ik zelf in mijn eerdere blog schreef: “Vertel waar je voor staat, wees niet bang om kennis en ervaring te delen. Zie de reactie van je doelgroep als een cadeautje. Zij laten jou weten of je relevant voor hen bent of niet, waardoor jij weer leert hoe je verder moet.”

Dit artikel is het praktische vervolg op mijn vorige artikel 'Delen is het nieuwe hebben'.

Reacties vormen de basis van je volgende stap

En dat heb ik geweten. Van verschillende kanten kreeg ik reacties. Van een simpele like tot tips voor verbetering, tot uitgebreide bedankjes voor de inspiratie. Het voelt als een groot compliment dat mijn artikel nu bijna 30 keer gedeeld is door anderen.

Door deze reacties en feedback kreeg ik zin om een praktisch vervolg te schrijven. Wat kan ik vertellen over ‘delen is het nieuwe hebben’, zodat ook anderen gaan delen? Van mijn lezers kreeg ik terug dat vooral praktische voorbeelden hielpen om hier zelf mee aan de slag te gaan. Dus bij deze het vervolg met... praktische voorbeelden.

Delen in verschillende vormen

Starten met delen is soms de grootste drempel. Ik kan me voorstellen dat je denkt: “Over mijn vakgebied is al zoveel gedeeld, heb ik dan nog wel iets nieuws te vertellen? Kan ik met mijn ‘normale kennis’ wel iemand iets bijbrengen of inspireren?” Een laagdrempelige start vond ik in bloggen. Een handige vorm om kennis en ervaringen te delen. Met een blog combineer je zakelijke kennis met persoonlijke bevindingen.

Ik heb dus ook met deze gedachten gespeeld, maar ik heb het tegendeel geleerd. Terwijl de blogger opschrijft wat voor hem/haar doodgewone dagelijkse kost is, voelen anderen zich juist geïnspireerd of worden zij zelfs aangezet tot actie. Niks geen ‘open deuren’ dus.

Vorm 1: Niet over lezen of horen, maar gewoon ervaren!


2016-10-21 Niet over lezen of horen, maar gewoon ervaren

Sinds kort ga ik naar een masseur. Niet alleen omdat het lekker ontspannend is, maar ook als onderhoud voor mijn lichaam. Dit laatste heeft mijn masseur mij geleerd. Hij vertelt mij over de mensen en de klachten die hij dagelijks tegen komt in zijn werk en hoe belangrijk onderhoud is om deze klachten te voorkomen. En over de veelgehoorde reactie: “Had ik de stap naar de masseur maar eerder gezet”.

Door zijn verhalen te delen legt hij zijn doelgroep uit waarom hij relevant is. Maar hij gaat nog een stapje verder. Hij wil niet alleen over massages vertellen, hij wil het ook laten ervaren. Daarom organiseerde hij op 1 oktober de allereerste Massagedag van Delft.

Door collega masseurs te enthousiasmeren, ondernemers als sponsoren te werven en hulptroepen in te schakelen wist hij een evenement te organiseren waarbij maar liefst 120 introductiemassages werden verzorgd. Op deze manier deelde hij kennis en ervaringen. Bovendien was hij niet de enige die deelde, maar inspireerde hij ook andere deelnemende masseurs, een museum (locatie van het event), diverse retailers (sponsoren) en horeca eigenaren om te delen.

Een mooie manier van ‘delen’ voor iedere deelnemende organisatie om je eigen vakgebied onder de aandacht te brengen. Dit is het bewijs dat ‘kleine ondernemers’ ook zoiets ‘groots’ als een evenement kunnen organiseren.

Vorm 2: Welk restaurant deelt nou zijn recepten?


Top secret

Als restauranteigenaar deel je wellicht niet graag je recepten. De geheimen die in jouw keuken gebeuren zijn precies de reden waarom mensen blijven komen… toch, of niet? We weten natuurlijk allang dat mensen niet alleen voor het eten naar een restaurant gaan. Ze gaan ook voor de sfeer, de beleving en het gemak. Juist die combinatie maakt dat klanten terug blijven komen.

Stel dat je als restaurant jouw gerechten deelt? Bijvoorbeeld elke maand een ander gerecht. Niet alleen het recept, maar ook het verhaal erachter: waar vind jij als restauranteigenaar je inspiratie? Is het een moeilijk recept om te maken? Wat maakt dit gerecht zo speciaal? Op deze manier laat je zien wat je in huis hebt, enthousiasmeer je mensen voor heerlijk eten en bouw je vertrouwen in jouw restaurant en keuken. Wellicht inspireer je gasten om langs te komen, in hun netwerk over jou te vertellen én je te blijven volgen!

Vorm 3: Een blog voor elke ondernemer


Een blog voor elke ondernemer

Soms lijkt jouw vakgebied niet geschikt om over te schrijven. Neem bijvoorbeeld een opticien. Wellicht ben jij opticien en denk je: ‘Wat kan ik nou delen om mijn doelgroep te inspireren?’.

Een opticien zou heel goed klanten kunnen binden en werven door te gaan bloggen. Ik ben zelf een brildrager, maar hoe weet ik nu of een opticien goed is of niet? En is hij vooral goed in oogmetingen of heeft hij ook een gezonde dosis gevoel voor mode? Stel dat jij nou net die ene opticien bent die mij weet te inspireren met zijn verhaal en daardoor het verschil weet te maken.

Als opticien kun je bijvoorbeeld schrijven over:

  • Een bril als mode-item of juist tijdloos, elk persoon de juiste bril!
  • Lenzen of een bril, hoe maak ik de juiste keuze?
  • Vernieuwing in de brillenwereld: 10 do’s en don’ts voor brillendragers

Door deze kennis te delen onderscheid jij je van andere opticiens. Voor jou misschien logische informatie, voor de brillendrager echte eye-openers. Dit delen levert niet alleen nieuwe klanten op. Het zorgt ook voor klantenbinding. De brillendrager blijft jou volgen en jij kunt hem/haar makkelijk bereiken om te vertellen dat de nieuwe collectie binnen is.

Vorm 4: Iedereen houdt van spelletjes. Ja, jij ook!


Flexa

Mensen houden van een spelelement, oftewel gamification. Of je nu een wedstrijdje kunt spelen, iets kunt oefenen in een tool op een website of een persoonlijk advies kunt krijgen: spelletjes werken.

Denk aan Flexa die een app ontwikkelde waar je de kleuren van je muren kunt uittesten. Voor je het weet ben je uren aan het spelen en vind je dé kleur voor jouw muur. De stap naar de webshop is vanaf daar extra makkelijk gemaakt.

Ook kleinere ondernemers maken hier gebruik van, denk aan een babynaamgenerator. Vul jouw naam plus je partners naam in en krijg advies over de beste naam voor jouw toekomstige baby. Ook al heb je allang een naam in gedachte, toch is het leuk om even te spelen. En voor je het weet klik je door naar de webshop met babykleding en is je winkelmandje gevuld.

Deze vorm is heel praktisch. Puur bedoeld om traffic naar je website te krijgen en mensen in hun hoofd met jouw producten bezig te laten zijn. Zo simpel kan het soms zijn om gratis kennis weg te geven.

Een vorm van delen die bij je doelgroep past


Alles in een reclameactie

Bij PostNL delen we in verschillende vormen. Wil iemand sparren over het verbeteren van een reclameactie door online en offline te combineren? Dan geven we je persoonlijk advies aan de telefoon. Wil iemand zelf eens berekenen wat een reclameactie ongeveer kost? Daar hebben we een tool voor ontwikkeld, om gevoel te krijgen bij de mogelijkheden voor jouw volgende reclameactie. Wil je gewoon wat inspiratie opdoen? Dan hebben we onze zakelijke blog omgeving. Daar delen we onze kennis. Op deze manier helpt het delen van kennis een grote organisatie als PostNL bij het vinden en binden van nieuwe klanten.

En nu, hup aan de slag!

Je leest het, delen kan in verschillende vormen: een persoonlijk verhaal dat interesse wekt, een gezamenlijk evenement dat aanzet tot actie of een tool die op een speelse wijze inspireert. Welke methode past bij jou? In 4 simpele stappen help ik je op weg:

  • Stap 1: Vraag eens aan je vrienden, familie of collega’s wat zij interessant of inspirerend aan jou vinden.
  • Stap 2: Denk eens creatief na hoe je de input van stap 1 kunt delen met je doelgroep? Een bijeenkomst of workshop, een tool online of begin eenvoudig met een blog of vlog.
  • Stap 3: Duwtje in de rug nodig bij stap 2? Vraag eens iemand die wat verder van jouw vakgebied af staat om je te interviewen. Je zult zien dat je jouw verhaal makkelijker op papier krijgt, of wellicht verzin je samen een nieuwe mogelijkheid om jouw kennis te delen.
  • Stap 4: Just do it! Waarschijnlijk kun je nog diverse verbeterrondes op je evenement of artikel los laten en blijf je verbeteringen bedenken… maar op een gegeven moment moet je de stap zetten. Dus: zet een deadline voor jezelf waarop het evenement wordt aangekondigd of je artikel gepubliceerd wordt en hou je hier ook aan.

Boven alles: laat de angst varen dat je te veel kennis weggeeft of dat je juist niet relevant genoeg bent voor je doelgroep. Zie het als de ultieme beproeving, want… als alleen al kennisdeling ervoor zorgt dat jij jouw onderscheidend vermogen verliest, hoe houdbaar is jouw manier van onderscheiden dan?

Geef je mij ook weer jouw feedback? Dat helpt mij ook weer verder!

Auteur: Babs Muljadi

1 reacties


Eric

Mooi blog Babs. Door te geven, zonder direct iets terug te verwachten kan je een mooie positieve community bouwen.

Reageer op dit bericht