Checklist voor dé perfecte direct mailing

Klanten binden Checklist voor dé perfecte direct mailing

1 oktober 2015

De perfecte direct mailing versturen, dat willen we allemaal wel. Er is een aantal punten waarmee je rekening moet houden. Hoe zorg je ervoor dat je niet per ongeluk een belangrijk punt over het hoofd ziet? Heel eenvoudig: door de volgende checklist af te lopen. Voordat je aan de mailing begint en nog snel even voordat je alles op de post doet.
  • Is je adreslijst up to date?

Jouw database met klantinformatie is misschien wel het meest waardevolle bezit van het bedrijf. Toch worden investeringen in de database vaak als sluitpost van de begroting gezien. Ten onrechte, want naar de verkeerde personen of adressen versturen is nog erger dan helemaal niets versturen. Een foutloze database voorkomt ergernis en (post)retouren, zorgt voor kostenbesparing en hogere omzetten. Zorg er daarom voor dat je adreslijst up-to-date is.

Tip: maak iemand verantwoordelijk voor het bijhouden van de database.

  • Valt de mailing wel genoeg op?

Jij wilt toch dat je mailing gezien wordt door de ontvanger? Als je DM lekker opvalt, is de kans dat de boodschap overkomt een stuk groter. Springt jouw mailing eruit op de deurmat? Gebruik eens een opvallende kleur of een afwijkend formaat. En kijk eens wat er opvalt bij de post op je eigen deurmat. Over afwijkende formaten gesproken: ik word altijd nieuwsgierig van een envelop op de deurmat met een bobbel. Alle andere post gaat direct aan de kant, ik wil weten wat er in die envelop zit!

Tip: lees het artikel over opvallen met DM

  • Zit er een extraatje bij?

Een bobbel in de envelop maakt de ontvanger natuurlijk al nieuwsgierig. Dat is vooral ook omdat de ontvanger een verrassing verwacht. Maak deze verwachting waar en zorg voor een bijzondere inhoud. Het hoeft niet iets groots of duurs te zijn, als de ontvanger er maar blij mee is.

Tip: zorg voor nieuwsgierigheid, maar stel de ontvanger hierin niet teleur.

  • Is het makkelijk om te reageren?

Je doet het uiteindelijk allemaal voor de respons. Voor de aanmeldingen, de aanvragen… maar dan moet de ontvanger wel makkelijk kunnen reageren. Maak het zo eenvoudig mogelijk, zonder omwegen en zonder kosten. Wil je dat de ontvanger een antwoordkaart gebruikt? Vul die zo ver mogelijk in en zorg voor een antwoordnummer, om het versturen zo laagdrempelig mogelijk te maken. Stuur je ze naar jouw site? Maak dan gebruik van een speciale landingspagina. Kunnen ze bellen? Wees dan ook echt goed telefonisch bereikbaar.

Tip: lees dit artikel over omgaan met respons.

  • Heb je de doelgroep duidelijk in beeld?

Dé kracht van een direct mailing is dat het persoonlijk en direct werkt. Voorwaarde is wel dat de inhoud van de mailing nauw aansluit op de belevingswereld van de ontvanger. Het succes van een DM-actie hangt dan ook nauw samen met het scherpstellen van de doelgroep. Heb jij duidelijk voor ogen naar wie je de mailing stuurt?

Tip: lees het hele artikel ‘Hoe bepaal ik mijn doelgroep’.

  • Is je call-to-action duidelijk én urgent?

Zonder een duidelijke call-to-action in jouw direct mailing, heeft de ontvanger geen idee wat je van hem verwacht. En je stuurt die dure mailing natuurlijk niet zomaar, je wilt dat de ontvanger overgaat tot actie. Het is daarnaast van belang om je aanbod urgent te maken zodat de ontvanger het gevoel krijgt dat hij deze kans moet grijpen. Je kunt bijvoorbeeld een tijdelijk aanbod doen met een korte actieperiode en deze duidelijk communiceren zodat een gevoel van urgentie ontstaat.

Tip: lees het artikel over succesvolle calls-to-action.

  • En hou je je aan de regels? Mag je zomaar iedereen een direct mailing sturen?

Mag je adressen kopen? Ongeadresseerde mailingen versturen? Of zijn er strikte regels die gelden voor direct marketing? Ja, er zijn zeker regels waar we ons aan moeten houden. Maar ik kan me voorstellen dat jij voor een direct mail niet in de taaie wetboeken duikt om te achterhalen wat wel en wat niet mag. Daarom heb ik de regels voor je op een rijtje gezet.

Tip: lees het artikel over regels voor het versturen van (on)geadresseerde post.

Auteur: Babs Muljadi

0 reacties


Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reageer op dit bericht