Heb jij afgelopen jaar wel genoeg gedacht aan je huidige klanten?

Het einde van het jaar is traditioneel hét moment om terug te blikken. Hierbij heb ik één belangrijke vraag: heb jij het afgelopen jaar wel genoeg gedacht aan je huidige klanten? Of ben je alleen druk bezig geweest met het vinden van nieuwe klanten? In deze blog leg ik uit waarom bestaande klanten zo belangrijk zijn en geef ik je dé tip voor het binden van bestaande klanten. Makkelijk toepasbaar, niet te ingewikkeld en nog voor het einde van het jaar te regelen.

Je bent trouwens niet de enige hoor, die nieuwe klanten hoger op zijn prioriteitenlijstje heeft staan dan bestaande klanten. Uit onderzoek blijkt dat gemiddeld 80% van het marketingbudget van bedrijven wordt besteed aan het werven van nieuwe klanten. Voor de groei van je onderneming is het werven van nieuwe klanten natuurlijk belangrijk. Maar wist je dat 20% van je bestaande klanten zorgt voor 80% van je toekomstige omzet? Genoeg reden dus om ook je huidige klanten met zorg te behandelen en te zorgen dat ze bij je blijven kopen. No worries, je bent nog niet te laat!

Klantenpiramide van Curry

Dat moet toch makkelijker kunnen?

Klanten binden dus. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, hoor ik je denken. Er is bovendien zoveel geschreven over het binden van bestaande klanten dat je met de research alleen al een paar maanden verder bent. Maar je hebt geluk, ik ga het in deze blog niet hebben over ingewikkelde spaarprogramma’s, voordeelprogramma’s of beloningssystemen. Natuurlijk, deze loyaltyprogramma’s zijn effectief en zorgen ervoor dat je klanten blijven komen. Maar het opzetten van zo’n programma is niet 1,2,3 gebeurd. Dat moet toch makkelijker kunnen?

Pak dit belangrijke communicatiemoment

Mijn nummer 1 tip voor het binden van bestaande klanten is ‘the good old fashioned’ kerstkaart. Een kerstkaart om te laten weten dat je aan je klanten denkt en dat je hen waardeert. Het liefst persoonlijk en handgeschreven. Maar als dit niet mogelijk is, dan zeker voorzien van een warme kerstgroet en je naam. Niet alleen krijgen je klanten een warm gevoel van jouw persoonlijke kerstgroet. De attentiewaarde van een kerstkaart is ook erg hoog. Ken je een folder of flyer die langer dan een week bewaard blijft? Maar liefst 71% van de ontvangers bewaart een kerstkaart in ieder geval tot een maand na kerst. Waar wacht je nog op? Pak dit belangrijke communicatiemoment!

Merry christmas

Dus voor een warm gevoel in 2016 en een kickstart van 2017: stuur je klanten een persoonlijke kerstkaart. Handgeschreven, digitaal. Het maakt niet uit. Maar doe het. Je zult er geen spijt van krijgen. En dan kun je je in 2017 rustig verder verdiepen in een mooi loyaltyprogramma.

Auteur: Judith de Waardt

2 reacties


Piet

Mooi artikel !

Pieter

Helemaal waar!

Reageer op dit bericht