Menu

Hoe Domino’s Pizza efficiënt direct marketing inzet

Domino’s Pizza is het grootste pizza bezorg- en afhaalbedrijf van Nederland, met momenteel meer dan 230 winkels. De ambitie is om in korte tijd door te groeien naar 450 vestigingen. Het bedrijf gebruikt regelmatig direct marketing. PostNL helpt het bedrijf om dit zo efficiënt mogelijk in te zetten.

Domino’s Pizza werkt met franchisenemers die allemaal hun eigen marketingbudget hebben voor direct marketing (DM) en huis-aan-huis reclame. Doordat het versturen van een DM-mailing franchisenemers veel tijd kostte, deden echter maar weinig winkels hier iets mee. En dat moest veranderen.

Domino’s ging op zoek naar een partij die kon helpen om ervoor te zorgen dat DM meer en beter werd ingezet. Thijs Hoonings, accountmanager PostNL:

"Een belangrijke opdracht was om franchisenemers zoveel mogelijk werk uit handen te nemen door het proces zo efficiënt mogelijk in te richten."

Core-business

PostNL verzorgde het drukwerk al voor Domino’s, en de bedrijven waren samen in gesprek over de verzending van de DM’s. Toen bleek dat zij ook nog eens de juiste partij waren voor een Marketing Automation platform was de keuze snel gemaakt.

De core-business van franchisenemers is uiteraard pizza verkopen. Zij willen dus niet te veel tijd kwijt zijn met het selecteren van doelgroepen en adressen voor marketing campagnes. En dat was wel hoe het eraan toeging. 

Domino’s heeft drie doelgroepen voor de DM-campagnes:

  • Klanten die voor het eerst een pizza hebben besteld bij Domino’s.
  • ‘Slapende’ klanten die al geruime tijd niets meer hebben besteld.
  • Klanten bij wie een pizza te laat is bezorgd.

Elke franchisenemer bepaalt welke doelgroep voor hem belangrijk is. Vervolgens verzamelt hij zelf de contactgegevens van de juiste klanten en stuurt dat in een excel-bestand naar de drukker. Die kan dan aan de slag om de juiste kaarten te drukken, nadat alle bestanden zijn omgezet in een werkbaar format.

Marketing automation platform

Voorheen was dit een omslachtige en tijdrovende manier van werken. PostNL met dochteronderneming Marvia een marketing automation platform ontwikkeld om het hele proces te vereenvoudigen. Franchisenemers hoeven nu alleen nog maar aan te geven voor welke doelgroep ze een DM-mailing willen versturen. PostNL haalt de juiste gegevens uit de database en zo kan er elke week een mailing worden verstuurd.

Het is een efficiëntere manier van werken: de winkels zijn minder tijd kwijt, de drukker krijgt alle bestanden direct in het juiste format aangeleverd en de gegevens zijn accurater. Als er deze week een pizza te laat is bezorgd krijgt die klant de week er na een DM thuis met een leuke aanbieding.

Domino’s is erg tevreden met het resultaat. Zo’n twee jaar geleden is het platform uitgerold. Er deden toen 10 tot 15 winkels mee. Inmiddels zijn dat er 120. Thijs Hoonings:

“De klant is erg tevreden over het feit dat we meedenken, dat we ons echt verplaatsen in hun probleem. We werken met korte lijntjes en hebben rondom de implementatie in een hoge frequentie overleg, samen met Marvia en de klant. Daardoor zagen we het direct als er iets niet naar wens verliep en konden we bijsturen waar nodig.”

Wilt u eens sparren over campagne oplossingen voor uw organisatie? Ik hoor graag van u.

Auteur: Thijs Hoonings