Is de brievenbus een geduchte concurrent van Google en Facebook?

Schrijf je in


Ontvang de nieuwste blogs in je mailbox.

Geslacht
optioneel

Klanten binden Is de brievenbus een geduchte concurrent van Google en Facebook?

11 mei 2017

Huis-aan-huis folderverspreiding perfecte aanvulling op online. Direct mail en huis-aan-huis folderverspreiding zijn een bewezen effectief medium. Hoe staat dit in verhouding tot de digitale grootmachten van vandaag?

"Huis-aan-huis folderverspreiding perfecte aanvulling op online", zeggen Damir Grcic, Manager Marketing MKB PostNL en Marieke Schoon – van der Loop, Marketing Manager Spotta. Zij vertelden tijdens de NIMA Zuid Inspiratiesessie hoe zij bedrijven helpen met het bereiken, beraken en bewegen van hun doelgroepen. Direct mail en huis-aan-huis folderverspreiding zijn een bewezen effectief medium. Hoe staat dit in verhouding tot de digitale grootmachten van vandaag? En, is de brievenbus een geduchte concurrent van Google en Facebook? 

Dit artikel is een vervolg op '"De rol van fysieke communicatie in een onlinewereld", waar ik meer heb uitgelegd over gerichte klantcommunicatie door big en brain data. In dit blog leg ik jullie meer uit over de meerwaarde van data, brievenbussen, Google en Facebook. Allemaal hippe buzzwoorden zou je zeggen, behalve brievenbus. Maar niets is minder waar ... .

Als marktmanager bij Spotta ben ik wel erg enthousiast over de mogelijkheden van de brievenbus. Spotta is een onderdeel van PostNL en verzorgt gerichte huis-aan-huis folderverspreiding. De tijd dat huis-aan-huis folderverspreiding een massamedium was, is al lang voorbij. Maar in het licht van big data is er nog zoveel mogelijk.

Big data kansen

Spotta beschikt over 500 geografische-, sociodemografische- en lifestylekenmerken van huishoudens. Heb je een kat of hond? Huur je of heb je gekocht? Op welke magazines heb je een abonnement? Wij weten wat er zich achter de brievenbus afspeelt. Daardoor kunnen we heel gericht segmenteren en bedrijven helpen in het bereiken van de juiste mensen met de juiste boodschap. De conversie gaat hierdoor omhoog en de ‘waste’ daalt.

17 minuten

De gemiddelde leesduur van een direct mail is 2,2 minuten en van het Spotta folderpakket zelfs 17 minuten. Niet zo gek, want Nederlanders zijn nu eenmaal dol op voordeel. Het mooie is dat die folders ruim twee weken door het huis slingeren.

Digitaal vs fysiek

De digitale folder wint het dan ook echt nog niet van de fysieke folder. Nogmaals, hij vult hem perfect aan. Daarom zoeken wij steeds meer de combinatie met online waardoor conversie sterk toeneemt. Logisch ook, onze telefoons zijn altijd binnen een meter handbereik. We zijn eraan verslaafd en kijken er de hele dag op.

Back to school met HEMA en iBeacons

Na het wegvallen van de V&D wilde de HEMA een sterkere positie claimen in de back-to-school markt. Ze wilde meer traffic naar de winkel en het gedrag beïnvloeden. Wat deden ze? De HEMA verspreidde een huis-aan-huis folder naar huishoudens rondom de tien geselecteerde filialen en mensen werden getarget via Facebook.17-05-08 hema folder op de mat

Vervolgens werd in de straat van de HEMA de consument opgemerkt door de iBeacon op zijn smartphone. Op etalage displays werden persoonlijke berichten en advertenties vertoond om mensen naar binnen te trekken. De iBeacon registreerde het als de consument naar binnen liep, over de back-to-school afdeling struinde en bij de kassa. Als de iBeacon niet werd opgemerkt bij de kassa, dus als er uiteindelijk geen aankoop werd gedaan, werd de consument ge-retarget via de Telegraaf app om mensen te bewegen alsnog de aankoop te doen. Dit leverde de HEMA concrete omzetverhoging op. De back-to-school folder zorgde voor 15 procent meer traffic. En deelnemende filialen behaalden 11 procent meer omzet. Een succesvolle case waarin fysieke middelen werd verbonden met iBeacons en etalage display.  Als je meer wilt lezen over dit onderwerp, dan raad ik je het blog aan over het online én offline verleiden van je klanten.

Battle met Google en Facebook?

Is de brievenbus een concurrent van Google en Facebook? Nee. Wij geloven in de aanvulling. Het is in deze tijd van overdaad een must om communicatie omnichannel en gevarieerd in te zetten. Relevantie en inzichten uit data zijn hierin de belangrijkste componenten om mensen te bereiken, beraken en bewegen.

Niet alles op online

Veel bedrijven zetten alleen in op online. Alleen vinden 600.000 ouderen internet lastig, kijkt 80 procent van de jongeren niet naar onlinereclame en gebruikt 35 procent van de jongeren zelfs adblockers. 56 procent van de Googleadvertenties wordt nooit gezien.

Alleen inzetten op online loont dus niet. Het moet in balans worden gebracht met fysiek. Uiteindelijk draait het om de conversie. Het maakt niet zoveel uit waar het vandaan komt. Het maakt wel uit dat alles elkaar versterkt om daadwerkelijk impact te maken.

Hoe sta jij hierin? Wij nodigen je uit met ons in gesprek te gaan.

Auteur: Yuri Goossens

0 reacties


Reageer op dit bericht