Verstop je niet langer en laat je gezicht zien

Je wilt klanten bereiken en je weet dat ze graag persoonlijk worden aangesproken. Waarom blijf je dan zelf nog anoniem op de achtergrond? Veilig verstopt achter je merk, bedrijfsnaam en logo? Je klanten willen namelijk met échte mensen communiceren.

Mensen willen met mensen praten, niet met merken. Dat legt de bekende content- en social strateeg Gonnie Spijkstra heel helder uit. Bij PostNL merken we het zelf ook in de praktijk. De lezers vinden een menselijk verhaal met echte ervaringen veel interessanter. Daarom schrijven mijn collega’s en ik deze blogs ook op persoonlijke titel. Wíj willen graag iets met je delen en onze baas er natuurlijk dolblij mee dat wij zo enthousiast zijn over ons werk.

De kracht van persoonlijke verhalen

Bij PostNL zijn we met een zakelijk blog gestart, omdat we erin geloven dat je klanten moet laten zien dat je ze begrijpt én dat je ze informatie met een toegevoegde waarde kunt geven. We willen altijd zichtbaar en relevant zijn met onze ‘always on’ strategie. Daar hebben we persoonlijke verhalen van onze interne experts voor nodig. Want nogmaals: echte verhalen van echte mensen werken nu eenmaal beter dan de promotieverhalen van een anonieme organisatie.

Wat voor ons merk geldt, geldt ook voor jouw onderneming. Jij en jouw medewerkers en collega’s weten en kunnen dingen die interessant zijn voor de lezers van jullie nieuwsbrief, magazine of blog. Deel die verhalen en zet de kennis en persoonlijkheid van de mensen achter je merk in. Vind je het nog lastig om hiermee te beginnen? Dan helpen de volgende zes stappen je vast op weg...

1. Bepaal je domein

Bepaal eerst wáár jullie het beste over kunnen schrijven. Dit ‘domein’ is een combinatie van je passie, het onderwerp waar je veel van weet én wat een lezer interessant vindt om meer over te horen. Want je kunt natuurlijk wel over dingen schrijven die jij razend interessant vindt, maar als je daar de enige in bent... Of andersom: als je met tegenzin over iets moet schrijven waar je eigenlijk ook niet zoveel van weet. Dat schiet dan ook niet op.

2. Claim je keywords

Als je weet welke onderwerpen aantrekkelijk zijn voor schrijver én lezer, dan kun je daar keywords aan koppelen. Via Google Trends kun je precies zien welke keywords belangrijk zijn: waar veel volume op zit of welke aanverwante woorden populair of stijgend zijn. Die gebruik je vervolgens in je verhalen. Wees daarin consequent; gebruik jóuw persoonlijke keywords elke keer weer. Ook hierbij geldt immers de kracht van herhaling. Aan deze woorden herkennen je lezers je. Via deze woorden weet jouw doelgroep je te vinden.

3. Zorg voor antwoorden

Als je je domein en keywords kent, kun je je content maken. Voor een continue, sterke band met je doelgroep is het belangrijk dat je hier een slimme strategie voor bedenkt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de methode ‘hero, hub, hygiene’. Hub staat daarbij voor de verhalen die perfect passen bij het domein dat je hebt bedacht. Hero staat voor de vetcoole verhalen die je mensen hebben, verhalen die de potentie hebben om viraal te gaan. En bij Hygiene gaat het om de verhalen die een direct antwoord geven op de vragen die mensen hebben.

4. Maak het menselijk

Als je weet waar je het over kunt hebben en hoe je content kunt insteken, bedenk dan vanuit wíe je dat doet. Wie binnen jullie bedrijf is de meest geschikte kandidaat om het verhaal te vertellen? Wie geeft het verhaal een persoonlijke touch? Bedenk hierbij dat de schrijver wel de tijd moet krijgen om de tekst te schrijven. Niet iedereen zet een verhaal even vlot op papier, maar iedereen kan schrijven.

Onder onze eigen experts bestond er eerst ook wat schroom. Een aantal collega’s dacht vooraf ‘wat heb ik nu te vertellen’ en vond het spannend, maar op het moment dat hun blog eenmaal online staat zijn ze ontzettend trots. Het resultaat is dat ze hun verhaal ook veel enthousiaster delen in hun persoonlijke netwerk. En dat is absoluut een bijkomende kracht van persoonlijke verhalen.

5. Faciliteer en structureer

Ik gaf het hiervoor al aan: zorg ervoor dat jij, je collega of medewerker de tijd krijgt om het verhaal te schrijven. Om te voorkomen dat de verhalen vervolgens alle kanten opgaan, kun je zorgen voor een praktische redactieformule en een contentkalender. Dit hoeft helemaal niets ingewikkelds te worden, gewoon een kort overzicht van de missie, contentstrategie, doelgroep, keywords, domeinen en tone of voice.

Verder kun je er ook voor kiezen om een professionele tekstschrijver in te schakelen die de verhalen schrijft op basis van interviews met jou en je medewerkers. Dat doen wij soms ook. Het zijn en blijven dan echt ónze verhalen, maar we zijn er zelf niet zoveel tijd mee kwijt.

6. Hergebruik je content

Heb je een goed verhaal? Zet het dan ook via andere kanalen of op andere manieren in. Van een video kan je ook nog een blog maken en van een blog kun je weer een e-mailing maken. Je steekt genoeg tijd in het maken van content; zorg er dan ook voor dat je er uithaalt wat er in zit!

Kwestie van gunnen

Probeer je content de volgende keer ook eens persoonlijk in te steken. Hou rekening met de persoon bij wie je verhaal terechtkomt en zorg dat die een echt mens voor zich ziet. Nog te veel ondernemers verschuilen zich achter hun merk. Laat jezelf zien, zorg dat je zichtbaar en vindbaar bent. Je zult merken dat je vrienden, kennissen, klanten en contacten het je gunnen en geïnteresseerd zijn in jouw verhaal.

Auteur: Denise van Iersel

2 reacties


Eric

@Angelo Bedankt voor het compliment. We zijn ook trots op de goede samenwerking met bol.com en natuurlijk onze bezorgers.

Angelo Roubos

Goede dag,

Ik ben zeer tevrede ik ben ook al jaren klant net als de meeste.

Ik zeg alltijd tegen me mede mens
Ik heb weer wat bij bol.com gekocht
Waarom bij bol.com en niet via anderen
Ik zeg post nl en bol.com is goed op elkaar afgestemt en dan kom het belangrijkste vind ik de bezorger's die zijn alltijd vriendelijk wie dan ook sociaal en dat maak post nl en de klant persoonlijk en goed in vertrouwen.

Succes er mee ik moet dit gewoon zeggen om dat het ook echt zo is ik laat me zien.

Groetjes Angelo

Reageer op dit bericht