Wat hebben koffie en communicatie met elkaar gemeen?

Klanten binden Wat hebben koffie en communicatie met elkaar gemeen?

28 december 2016

Cappuccino, koffie zwart, latte macchiato, extra suiker, weinig melk, extra sterk. De meeste koffieautomaten bieden inmiddels een ruim assortiment. Sommige bedrijven kiezen ervoor om standaard voor verse bonen te kiezen. Anderen doen dit tegen een kleine vergoeding.

Als productmanager bij PostNL gebruik ik dit voorbeeld vaak bij klanten om eenvoudig uit te leggen dat smaken verschillen. Bij communicatie geldt hetzelfde. Iedere ontvanger heeft zo zijn eigen voorkeurskanaal. De een ontvangt liever e-mails, de ander werkt het juist graag met een MijnOmgeving of een app. In sommige gevallen ben je als verzender en ontvanger verplicht één specifiek kanaal te gebruiken. Denk hierbij aan MijnOverheid.

Fysieke communicatie is zeker niet passé. Een ontvanger is best bereid om tegen een kleine vergoeding specifieke documenten via de post te ontvangen, zolang hij hier maar zelf een keuze in kan maken. Ook wat betreft het betalen van facturen bestaan uiteenlopende wensen. Van betalingen via mobiele telefoon tot automatische incasso’s. Als bedrijf denk je bij klantcommunicatie goed na over welke middelen je in wilt zetten. Als ontvanger kun je daarna eenvoudig bepalen wat het beste bij jou past. De ontvanger krijgt dan het gevoel dat hij zelf controle heeft en zal dat waarderen.

PostNL maakt dit nu heel snel en gemakkelijk. Bedrijven kunnen vanuit één platform en via diverse kanalen documenten creëren en verzenden. Het aanmaken van bijvoorbeeld een brief of factuur is eenvoudig, evenals het voeren van de complete regie over alle communicatie vanuit jouw organisatie naar de klant. Is een mailbox vol, dan kiest het platform automatisch het kanaal dat de klant als tweede keuze heeft. Zo wordt ieder document altijd afgeleverd volgens zijn of haar wensen.

Het benaderen van klanten op basis van hun voorkeur zorgt voor meer betrokkenheid en klanttevredenheid. Wil je meer weten of hierover met mij een keertje brainstormen? Ik nodig je uit voor een bakje koffie. Natuurlijk kom ik ook graag bij jou op kantoor langs. In dat geval: voor mij een cappuccino extra sterk, met een klein beetje suiker!

Auteur: Richard Mafficioli

0 reacties


Reageer op dit bericht